Pagina 25 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023 25
de laatste sector af naar Requena, waar de bijeenkomst plaatsvindt. Zo-
als altijd maken we een vluchtplan, we gaan recht over het vliegveld van
Alicante. De controller vraagt naar het type toestel. Ik antwoord naar
waarheid: ULM gyroplane. Oké, dat betekent drie holdings omdat er
twee Ryanair-toestellen in aantocht zijn. Daarna krijgen we toestemming
om op 1.500 ft (457 m) over het vliegveld te gaan. Waarschijnlijk is on-
ze ELA de eerste gyrocopter die ooit over de luchthaven is gevlogen,
want ULM’s zijn verboden in gecontroleerd gebied. Spaanse piloten ver-
tellen me later het niet te kunnen begrijpen dat ik toestemming kreeg…
Via Valencia Airport vliegen we naar Requena (LERE). Daar komen we
met ongeveer veertig gyrocopters en zo’n vijftig ULM-vliegtuigen bij el-
kaar. Het is een groot feest met een enorm buffet, toespraken, aandacht
voor de geschiedenis en de voorstelling van een in replica gebouwde
gyrocopter. Omdat we helemaal uit België zijn gekomen, worden we in
de bloemetjes gezet.
TERUGREIS
Op zondag 18 juni is het de bedoeling naar Palafolls (LE050) te vliegen,
maar ter hoogte van Sabadell (LELL), iets boven Barcelona, verschijnt er
een brandstofwaarschuwing. Er zit niets anders op dan toestemming te
vragen om te mogen landen op Sabadell, een gecontroleerd vliegveld.
Dat lukt zonder problemen. Na bijgestaan te zijn door het brandstofper-
soneel, krijgen we kort voor vertrek geen toestemming om op te stijgen.
Volgens de Spaanse luchtvaartregels mogen autogiro’s niet vanuit ge-
controleerd gebied opereren. Het is een zondagnamiddag. Wat nu? Via
Rafa, een vriendelijke piloot van de giroclub die ons vanaf minuut één
tot aan ons vertrek heeft bijgestaan, kunnen we een contactpersoon
aanspreken in Madrid. We nemen ook contact op met Paul Windey,
voorzitter van de Belgische UL-federatie, en met Jean-Marie Guisset van
JMB Aircraft. Beiden schakelen hun contactpersonen in. Na drie dagen,
op woensdagmorgen 21 juni, krijgen we toestemming om te vertrekken.
De opluchting kon niet groter zijn. Hartelijk dank aan allen die daarvoor
hebben gezorgd!
We vliegen naar Viladamat, net onder de Franse grens, en blijven hier
twee dagen vanwege onweer en harde wind. Dan maar fietsen naar de
kust, op tien kilometer van ons verblijf. Op 24 juni kunnen we vertrekken
naar Aérodrome d’Alès Cévennes (LFMS) en brengen een bezoek aan
de oude stad, prachtig. De volgende dag vliegen we via Villefranche-Tara-
re Airport (LFHV) naar Semur-en-Auxois Airport (LFGQ). Daar verblijven
we twee dagen bij een Belgische piloot die er een B&B uitbaat. Hij haalt
je als het nodig is op van het vliegveld. Warm aanbevolen!
Zondag 25 juni staat in het teken van de laatste dag van de reis. We vlie-
gen via Épernay-Plivot (LFSW) naar Koksijde. Daar eindigt na 31 vlieg-
uren, 2.240 nm (4.148 km) en 640 liter benzine ons avontuur, om
nooit te vergeten. We zijn een ervaring rijker en hebben grenzen
verlegd.
Bijschrift
??
? ?
??
??
OFFICIËLE KLACHT
Via Paul Windey van de Belgische UL-federatie dient de Spaanse
Aéroclub een klacht in bij de Spaanse luchtvaartautoriteiten. Gerrit
Ghyllebert had zondag 18 juni op Sabadell Airport niet de toegang
tot het luchtruim mogen worden ontzegd, betuigen ze. De Spaan-
se lezing dat UL-vliegtuigen geen gebruik mogen maken van ge-
controleerde velden zonder een vrijwaring, is achterhaald door Eu-
ropese regelgeving, stellen de belangenbehartigers. Ze doen een
beroep op de Spaanse autoriteiten om nationale regels te herzien
en in lijn te brengen met Europese standaarden.
Het uitzicht vanuit de ELA Eclipse is prachtig.
De gevlogen route naar Spanje en terug.
Voor Gerrit Ghyllebert en echtgenote was juni dé autogiro-maand.
24-25_reisverhaalgyro.indd 25 19-09-2023 09:32