18 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023
PILOT REPORT Door: Enrico Evers
KRUISEN
Na het verlaten van de controlezone bij November 1 kan genoten wor-
den van een bijna onbeperkt zicht en kan begonnen worden aan de
klim naar 6.000 ft (1.829 m...
KRUISEN
Na het verlaten van de controlezone bij November 1 kan genoten wor-
den van een bijna onbeperkt zicht en kan begonnen worden aan de
klim naar 6.000 ft (1.829 m) om de prestaties voor de kruisvlucht te
bekijken, gevolgd door wat ‘air work’.
Na een minuut of vijf gaan we level en laten de snelheid oplopen bij 75
procent vermogen. Al snel blijft de True Airspeed op het G500-beeld-
scherm op 122 kts (225 km/h) staan. Dat is een prima snelheid als je
bedenkt dat dit vliegtuig niet voor lange en snelle reizen ontworpen is,
en een dikke sterke vleugel heeft, die ook prima presteert in rugvlucht.
Verder hebben de grote staart en het zware grote landingsgestel ook de
nodige weerstand. De Bravo is een ‘ab initio’ aerobatic trainingsvliegtuig
en daar toont het zijn sterkte. Het is verder prima voor overland-training
geschikt en heeft een derde stoel achterin. Op deze hoogte en snelheid
verbruikt de 180 pk Lycoming AEIO-360 B1F ongeveer 38 liter/10 gal-
lon per uur, wat een reikwijdte van 400 nm of 730 km plus 45 minuten
reserve betekent.
BOVENWERK
Nu het leuke deel van de vlucht. De vijfpuntsriem heeft rolgordels voor
de schouders, maar die laten zich vastzetten middels een kleine hendel
naast de stoel. We houden het vandaag bij een normale overtrek, met
en zonder flaps en een normale ‘incipient spin’ met inleiding over links.
Voor heftigere figuren is het dragen van een parachute sterk aanbevolen.
Bij de stall zonder flaps blijft het gas erop om een overtrek tijdens de
klimvlucht te simuleren. De neus gaat ver boven de horizon en bij 65
kts (121 km/h) meldt de overtrekwaarschuwing zich luid en duidelijk.
We blijven doortrekken totdat bij circa 50 kts (93 km/h), met een duide-
lijke buffet, de linkervleugel er de brui aan geeft. Het wegvallen van de
vleugel laat zich eenvoudig corrigeren met het richtingsroer en de Bravo
laat zich makkelijk afvangen. Nu met vol flaps en het gas dicht. Weder-
om meldt de stall warning zich bij 65 kts, bij 55 kts (102 km/h) begint
de buffet en iets onder de 50 kts zakt de neus vrij snel horizontaal door
de horizon. Dit overtrekgedrag bevalt best wel goed omdat dit een trai-
ningsvliegtuig is waarbij de vlieger moet leren om adequaat te reageren
op deze situatie.