Pagina 16 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2023

16 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023
De door Savoia-Marchetti en ‘Flugzeug- und Fahrzeugwerke Altenrhein’
(FFA) ontworpen en gebouwde Bravo is een aerobatic trainer die in
1969 voor het eerst het luchtruim koos. FFA bouwde meer dan twee-
honderd AS-202 Bravo’s, voordat de productie in 1991 werd gestopt.
Het toestel was voornamelijk in gebruik bij militaire vliegscholen.
Het bedrijf Gomolzig nam daarna de rechten, certificaten en gereed-
schappen over, waarna deze uiteindelijk na de overname van Gomolzig
door ACC Columbia in Hannover terechtkwamen. Het vliegtuig is EASA
CS-23 N/U/A gecertificeerd en dus volledig aerobatic. De ‘Bravo’ vliegt
van Indonesië en Afrika tot in de VS als trainer voor luchtmachtvliegscho-
len en als Advanced UPRT-trainer bij civiele scholen.
WALK-AROUND
De ‘Delta Charlie Juliet’ staat te glimmen met haar nieuwe lakschema in
wit met blauw. De grote schuifkap is lichtblauw gekleurd zodat de zon
het iets minder warm in de cockpit maakt. De kap is voorzien van zeer
solide schuifrails, waardoor deze bijzonder gemakkelijk te openen is.
De ‘walk-around’ is standaard en snel klaar. Opvallend is het super soli-
de ‘trailing link’ landingsgestel waarmee marinevliegers in opleiding hun
‘positieve’ landingen kunnen oefenen. Op vliegkampschepen is een af-
gevangen landing uit den boze…
Alles is goed te zien of eenvoudig bereikbaar via inspectieluiken. Beide
tanks zijn vol, wat betekent dat we 160 liter bruikbare brandstof aan
boord hebben. Als er serieus aerobatic gevlogen gaat worden, zoals al-
lerhande spinscenario’s en snap-rolls, dan mogen beide tanks maximaal
67 liter bevatten.
Het lederen interieur maakt een frisse en opgeruimde indruk. De instap
gaat via de vleugel en zitting en is bijzonder eenvoudig. De rugkussens
zijn makkelijk te verwijderen voor als men aerobatics vliegt waarbij het
dragen van een parachute voorgeschreven is.
De zit is comfortabel en zelfs voor piloten langer dan 1,90 m is er ruim-
te genoeg.
Rondom het center-pedestal zit een rode beugel voor het afwerpen van
de kap in een noodgeval. Verder is dit pedestal voorzien van de motor-
controlehendels, een brandblusser, een klassiek Zwitsers uurwerk, rud-
der-trim-indicatie, parkeerrem, tankschakelaars (met aerobatic-stand) en
zekeringen.
De Delta Charlie Juliet is verder voorzien van een moderne Garmin
beeldschermset met tweemaal een G500 TXi-systeem, een GTN-750
(Comm/Nav/Mode S Transponder ADS-B Out), GNC 255A (Comm/
Nav) en een GMA-342 audio- en radiopaneel. Het geheel is bijzonder
overzichtelijk.
VLIEGEN…
Na het uitluisteren van de ATIS en het verkrijgen van de toestemming
van ‘Hannover Ground’ om te starten, bestudeer ik de papieren kaarten
van het veld en vertrekprocedure. EDDV Hannover is een vrij druk veld
met drie banen en om de actieve baan voor mijn vertrek te bereiken,
Voor ons staat in een heerlijk zonnetje de gemoderniseerde AS-202 Bravo NG (Next Generation) op ons
te wachten. We bevinden ons op het platform van vliegveld Hannover bij de eigenaar van dit toestel,
ACC Columbia Jet Service. We vliegen dit jaar met deze Bravo NG naar diverse beurzen en geïnteresseer-
den om het toestel voor te stellen of te demonstreren. Maar daarvoor moeten we eerst in alle rust
vertrouwd raken met de vliegeigenschappen en prestaties…
AS-202 BRAVO NG, FUTURE AEROBATIC TRAINER?
PILOT REPORT Door: Enrico Evers
(Foto: Cees Romeijn)
16-17-18-19_pilotreportas202.indd 16 19-09-2023 15:05