Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2023

KAMOV KA-32A11M
De Russische helikopterholding van de Rostec State Cor-
poration is van plan tegen het einde van dit jaar een
nieuwe aanpassing van de Ka-32A11M brandbestrijdings-
helikopter te certificeren. Deze Ka-32A11M werd de eer-
ste helikopter ter wereld die branden kan blussen bij tem-
peraturen onder nul. De Ka-32A11M is uitgerust met het
nieuwste brandblussysteem SP-32. Elektrische verwar-
ming zorgt daarbij voor de watertemperatuur en de wer-
king van het waterpistool bij temperaturen tot min twintig graden Celcius. De helikopter kan vier
ton water in zestig seconden laden dat kan worden aangevuld met 400 l blusschuim. Tot op he-
den zijn er meer dan 180 helikopters van dit type in gebruik in twintig landen. n
GULFSTREAM G700
Volgens de Amerikaanse zakenjetfabrikant Gulfstream Aerospace
is tijdens certificatietests gebleken dat de nieuwe G700 verder
komt op een enkele tankvulling dan oorspronkelijk berekend.
Voor de productievarianten van de zakenjet werd een kruissnel-
heid voorzien van Mach 0.85 – Mach 0.90 met een correspon-
derend vliegbereik van respectievelijk 13.890 en 11.853 km. Uit
de tests kwam echter een hoger bereik: 7.750 nm (14.353 km)
bij een snelheid van Mach 0.85 of 6.650 nm (12.316 km) wanneer Mach 0.90 wordt aangetikt.
Bij beide snelheden bleek het vliegbereik 250 nm (462 km) groter dan oorspronkelijk berekend.
Ook de topsnelheid nam toe van Mach 0.925 naar Mach 0.935. n
CIRRUS SR10
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft,
naar pas in september bekend is geworden, in
april 2023 een typecertificaat afgegeven voor
de Cirrus Design SR10. Het toestel is ontwik-
keld bij het Zhejiang China Aviation Industry
General Aircraft Institute, een Chinees zuster-
bedrijf van Cirrus Design. De SR10 wordt aan-
gedreven door een Rotax 915 iS-blok met een
maximaal take-off-motorvermogen van 139 pk
en 132 pk continu. Het toestel heeft een
MTOW van 975 kg (een standaard SR20 is
ruim 400 kg zwaarder) en kan 135 l brandstof
meenemen op een maximale vlieghoogte van
14.000 ft (4.267 m). De SR10 heeft een
spanwijdte van 10,67 m, Garmin G3X-avionica
en cockpitairbags. Het toestel biedt plek aan
twee (leerling)piloten en een instructeur. De
instructeur neemt plaats op een stoel in het
midden achterin. De SR10 stond aanvankelijk
te boek als AG100. n
DUITSE PC-3 ORIONS
De Portugese regering heeft eind augustus
aangekondigd dat Portugal de volledige inven-
taris van de Duitse P-3C Orion-vloot, bestaan-
de uit zes vliegtuigen, Midlife Upgrade (MLU)
Kits, reserveonderdelen, ondersteunende ap-
paratuur, testapparatuur en vluchtsimulators,
zal kopen voor een maximaal bedrag van 45
miljoen euro. Oorspronkelijk zou Portugal tot
2035 offshore-patrouilles blijven uitvoeren
met de in 2006 van Nederland overgenomen
viermotorige turboprops. Technische proble-
men en de ‘niet langer berekenbare totale
kosten’ luiden echter het einde in van de
oudere maritieme patrouillevliegtuigen en on-
derzeebootjagers. De Orions worden daarom
al in 2025 uitgefaseerd en vanaf 2024 vervan-
gen door vijf gloednieuwe Boeing P-8A Posei-
dons. n
ELEKTRA SOLAR
Elektra Solar heeft met de tweezits UL Elektra Trainer in de Electrifly-In eTro-
phy wedstrijd de categorie voor puur elektrische vliegtuigen gewonnen. De
eTrophy 2023 ging in het weekend van 6-10 september 2023 over het afleg-
gen van de langste afstand bij het naderen van de luchthaven van Bern. Het
was de tweede keer op rij dat Elektra de eerste plaats behaalde. De in 2023
Duits gecertificeerde Elektra Trainer overbrugde de 313,6 km tussen de lucht-
haven Oberpfaffenhofen en het Zwitserse Bern in twee uur en vijfenveertig
minuten. De overige plaatsen gingen naar Pipistrel-teams. Volgens de produ-
cent zijn ook directe vluchten van Oberpfaffenhofen naar Venetië, Milaan, Wenen, Straatsburg,
Frankfurt am Main of Praag mogelijk. Klanten kunnen het vliegtuig bestellen met een bipod-lan-
dingsgestel (niet intrekbaar). Als optie worden extra accu’s aangeboden (ca. 12 kWh), die in eer-
ste instantie op de tweede pilotenstoel worden bevestigd. Dit betekent dat de vliegtijd op een en-
kele stoel met ongeveer een uur kan worden verlengd tot 3,5 uur. Optioneel biedt Elektra Solar
ook een trailersysteem aan. n
BRISTOW GROUP
De Amerikaanse Bristow Group en Volocopter
hebben een overeenkomst getekend voor het
verkennen en ontwikkelen van passagiers- en
vrachtdiensten voor elektrische verticale start-
en landingsvliegtuigen (eVTOL) in zowel de
Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk.
Als onderdeel van deze samenwerking heeft
Bristow een definitieve bestelling geplaatst
voor twee VoloCity vliegtuigen die na certifice-
ring zullen worden afgeleverd, met een optie
om in de toekomst nog eens 78 voertuigen
aan te schaffen. Volocopter verwacht in 2024
de definitieve certificering te ontvangen van de
European Union Aviation Safety Agency (EA-
SA), terwijl gelijktijdige certificering van de Fe-
deral Aviation Administration (FAA) het bedrijf
in staat zou kunnen stellen kort daarna com-
merciële diensten in de VS te starten. n
PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023 13
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 19-09-2023 16:03