Pagina 61 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2022
PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2022 61
De Fabrica Argentina de Aviones (FadeA) begint in 2014 met het ont-
werp van een ‘inheemse’ tweezittertrainer voor de Argentijnse lucht-
macht. Het toestel is enigszins geïnspireerd op de Duitse Grob 120T.
Het vliegtuig wordt voornamelijk opgebouwd uit composietmateriaal en
krijgt een Garmin G3X glass-cockpit met drie schermen. Voor de aandrij-
ving zorgt een Lycoming AEIO-360 B1F die een tweebladige propeller
aandrijft. De vleugels zijn voorzien van kleine winglets. Het prototype is
voorzien van een vast landingsgestel, hoewel het de bedoeling is een
variant te bouwen met intrekbaar landingsgestel.
Bij de start van het project worden vier stadia voorzien. In eerste instan-
tie moet een prototype gebouwd worden om alle berekeningen te vali-
deren. Dit vliegtuig vliegt op 8 augustus 2016 voor het eerst, waarna er
nog zes volgen. In tweede instantie moet een model gebouwd worden
dat gebruikmaakt van de ervaringen met het prototype. Dat beschikt
over een vast landingsgestel en dient om de FAR23-certificering te ont-
vangen zodat de IA-100 kan worden aangeboden op de civiele markt in
Zuid-Amerika en daarbuiten. Daarna moet een variant worden gebouwd
als luchtmachttrainer met uitgebreidere avionica en een intrekbaar lan-
dingsgestel. Ook moet dit model lichte aerobatics toelaten. In de laatste
fase zou een vierzittervariant worden ontwikkeld en gebouwd.
Op 24 augustus 2020 besluit de Argentijnse overheid het project op-
nieuw op te starten. Het vliegtuig heeft de naam FadeA IA-100 Malvina
gekregen, een verwijzing naar de Falkland-eilanden waar Argentinië een
oorlog uitvocht met Britse troepen. Het project wordt gefinancierd door
het pensioenfonds van de strijdkrachten met een krediet van 2,5 miljoen
dollar. Hierdoor zouden niet alleen de proefvluchten kunnen worden her-
vat, maar zouden in 2022 ook vier nieuwe prototypes worden afgebouwd.
Tegen 2023 zou een tiental Malvina’s moeten worden geleverd. De Ar-
gentijnse luchtmacht tekende inmiddels een contract voor vijfentwintig
‘Malvina’s’ De eenheidsprijs zou ongeveer 650.000 dollar bedragen.
De FadeA IA-100 is niet nieuw. Door budgetbeperkingen is het model echter nooit in serie
gebouwd. Want tegen het einde van 2016 trekt de Argentijnse regering de stekker uit het
project.
Bijschrift
FADEA IA-100 MALVINA
STATUSREPORT Door: Jozef Mols – Foto’s: Argentijnse luchtmacht
??
? ?
??
??
FADEA IA-100 MALVINA IN HET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor Lycoming AEIO-360 B1F, 180 pk
Lengte 7,8 m
Spanwijdte 9,4 m
Hoogte 2,4 m
Leeggewicht 637 kg
MTOW 950 kg
Maximumkruissnelheid 250 km/h
Stijgvermogen 6,1 m/sec
Startaanloop (15 m obstakel) 350 m
Landingsrol (15 m obstakel) 400 m
Bereik 850 km (incl. 45 min reserve)
Plafond 5.486 m
Maximale belasting +6/-3G
61_fadeaia100.indd 61 20-09-2022 12:21