Pagina 24 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2022
24 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2022
Niet voor niets heeft de Amerikaanse fabrikant een kleine 1.500 toestel-
len uit de 787-serie verkocht. Het tweemotorige vliegtuig biedt – als het
gewoon vliegt – waar voor z’n geld. Passagiers ervaren de Dreamliner als
comfortabel. Waar het bij Boeing misgaat, is de betrouwbaarheid rond
de productie en oplevering. Dat kostte het bedrijf al vele extra miljarden
aan revisies, onderzoeken en compensaties. Boeing moet nog honder-
den exemplaren van de 787 afleveren om alleen de kosten uit het pro-
ject te halen. Maar als het aan Boeing ligt, zijn die problemen nu voorbij.
Na een nieuwe leveringsstop – van juni 2021 tot augustus 2022 – zijn
de afleveringen weer op gang gekomen.
Even terug in de tijd: Boeing presenteerde begin 2003 de 7E7, een mo-
derne opvolger voor onder meer de eigen 767. Niet veel later kreeg het
project de naam 787 Dreamliner. In de zomer van 2007 kon Boeing het
eerste testmodel aan de wereld laten zien, maar later zou blijken dat dit
vliegtuig onderhuids nog lang niet klaar was voor een eerste vlucht. Die
‘maiden flight’ liet door problemen in de toeleveringsketen tot eind
2009 op zich wachten. Ook het testvluchtprogramma duurde door en-
kele tegenvallers langer dan gepland, hoewel dat in de vliegtuigbranche
eerder regel dan uitzondering is. In oktober 2011 kon de eerste klant
ANA uit Japan het type in gebruik nemen. Begin 2013 moesten alle af-
geleverde 787’s een paar maanden aan de grond blijven door proble-
men met de lithiumbatterijen aan boord. Daarna volgden enkele rustige
jaren.
FAA
De problemen voor Boeing keerden in 2019 terug. Diverse klanten,
waaronder KLM, klaagden over aanhoudende fouten in het productie-
proces en een ondermaats eigen kwaliteitstoezicht van Boeing. KLM
nam medio 2019 haar eerste 787-10 in gebruik en stuitte op meerdere
mankementen. De problemen concentreerden zich in Boeings fabriek in
Charleston (South Carolina). Mede ingegeven door twee fatale crashes
Flauwe grapjes over de Boeing 787 zijn makkelijk te maken. De Dreamliner heeft Boeing al een paar ste-
vige nachtmerries opgeleverd. En klanten ook. Dat zit hem niet direct in zijn vliegeigenschappen: daar-
over zijn maatschappen en passagiers doorgaans goed te spreken.
DREAMLINER KOST BOEING DUITEN
STATUSUPDATE Door: Steven van den Berg – Foto’s: Boeing
24-25_boeing787.indd 24 19-09-2022 12:27