Pagina 19 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2022
PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2022 19
Symboliek: een Nederland F-16 verlaat de formatie.
detachementscommandant van het team dat de herplaatsing van de
F-16’s verzorgt. “Door de jaren heen is er een hoop verzameld en dat
zoeken wij nu uit, samen met het achtergebleven personeel van het Ne-
therlands Detachment Tucson Arizona. Vooral het sorteren kost ons
werk. De spullen voor Nederland en voor de externe partij liggen door
elkaar en we willen niet dat iets op de verkeerde locatie aankomt.” Een-
maal uitgezocht en verpakt gaan de containers bestemd voor Nederland
over de zee naar ons land. “Dat kan wel een aantal weken gaan duren”,
zegt Mierop. “Maar deze onderdelen zijn niet met spoed in Nederland
nodig.”
Wat er vervolgens gebeurt met F-16-gerelateerde spullen? “Er kunnen
schaarse onderdelen tussen zitten, die we in Nederland nog goed kun-
nen gebruiken”, zegt Mierop. “Uiteindelijk gaan de containers naar het
Logistiek Centrum Woensdrecht, daar worden ze uitgepakt en de spullen
opgeslagen in het depot.”
KERSVERSE VLIEGER
Volkel en omstreken is de komende tijd het vlieggebied van Julius. Een
echte inzet zit er nog niet in, daarvoor moet hij eerst zijn Mission Qualifi-
cation Training (MQT) halen. “Ik ben een kersverse vlieger, maar ook
nog steeds een student op het squadron. Geen idee hoelang dat zo
blijft. Dat kan een paar maanden zijn, maar het kan ook langer duren.
Het hangt af van hoeveel instructeurs en vliegtuigen beschikbaar zijn om
ons te trainen. Kijk, voor sommige oefeningen heb je acht vliegtuigen
nodig in één wave. Ik weet niet of en wanneer die beschikbaar zijn.”
In 2024 neemt Nederland voorgoed afscheid van de F-16. Dan zal er al-
leen nog op de F-35 worden gevlogen. Ook Julius moet er dan aan ge-
loven en zal over een tijdje op Luke Air Force Base in Phoenix de con-
versie naar de F-35 volgen. Zonde van al die F-16-inspanningen nu?
“Tja, straks mag ik opnieuw een technisch boek uit mijn hoofd leren.
Maar ik heb niks te klagen”, lacht Julius. “Ik heb de baan waar ik altijd
van droomde. Daar zou ik alles voor over hebben gehad. En als ik straks
weer een tijdje naar Amerika moet om een nieuw vliegtuig te leren stu-
ren, dan is dat toch alleen maar heel leuk.”
LUKE AIR FORCE BASE
De F-35-opleiding wordt zo’n tweehonderd kilometer van Tucson gege-
ven: op Luke Air Force Base in Phoenix, Arizona. Hier is het internationa-
le Pilot Training Center gevestigd. Als partner in het F-35-programma
neemt Nederland ook deel aan dit trainingscentrum. Samen met andere
partners – de VS, Italië, Noorwegen en Denemarken – wordt hier de vlie-
geropleiding voor de F-35A-vliegers gegeven. Op Tucson blijven was
geen optie; hier zijn geen F-35’s gestationeerd.
Piloot en Vliegtuig kon dit artikel publiceren met medewerking van de
Koninklijke Luchtmacht. Het verscheen eerder in Defensie-magazine de
Vliegende Hollander.
De KLu verlaat de vliegbasis in Tucson.
16-17-18-19_laatstef16sspread.indd 19 20-09-2022 12:06