PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021 67
gen voor de start. Hij heeft een voorkeur om baan 27 te gebruiken om-
dat dit beter aansluit op de route naar Dubai. Het is bijna windstil en de
verkeersleider is akkoord met deze wens.
omdat er geen parallelle taxibaan is op tiruchirappalli, taxiet het vliegtuig
over de baan naar de drempel van baan 27.
Start
Wanneer de checklists zijn afgewerkt, worden de gashendels naar voren
geschoven. bij een N1 (rotatiesnelheid van de motor) van 40% wordt
startvermogen geselecteerd.
bij een snelheid van 117 kts (217 km/h) klapt plotseling de rugleuning
van de stoel van de gezagvoerder naar achteren. Hij raakt uit balans en
verliest het contact met de stuurkolom en de gashendels. Door de be-
weging schuiven de gashendels iets naar achteren, waardoor de N1 af-
neemt van 98% naar 77%.
De snelheid zit nog 26 kts (48 km/h) onder de V1-snelheid, dus het
vliegtuig kan nog makkelijk de start afbreken.
De gezagvoerder zegt op dat moment “Your controls” en geeft de bestu-
ring over aan de copiloot. er wordt geen actie ondernomen om de start
af te breken.
Het duurt vijf seconden voor de gezagvoerder zijn rugleuning weer heeft
kunnen oprichten. Hij kijkt naar buiten en ziet dat er nog 2.000 ft (610 m)
startbaan resteert. Maar het vliegtuig heeft nog niet de V1-snelheid van 143
kts (267 km/h) bereikt. Hij neemt de besturing terug over van de copiloot.
op 1.000 ft (305 m) voor het einde is de V1-snelheid vrijwel bereikt.
De gezagvoerder trekt de stuurkolom naar zich toe, maar de rotatie gaat
langzamer dan gebruikelijk. ook moet hij meer kracht op het stuur uitoe-
fenen dan normaal. De piloten voelen wat trillingen tijdens lift off, maar
het toestel is los en klimt. Het landingsgestel wordt ingetrokken en na
het intrekken van de flaps wordt de automatische piloot ingeschakeld
zodat het vliegtuig de vertrekroute kan volgen.
BotSIng
Die ‘trillingen’ die de piloten voelden, waren ook anderen niet ont-
gaan. een beveiliger bij een toegangspoort van het vliegveld hoorde
een knal en rapporteerde aan de verkeersleiding dat het vliegtuig
mogelijk een hek had geraakt bij de start. In de verkeerstoren sprong op
dat moment een controlelampje op rood. De ILS localizer werkte niet
meer.
Vijf minuten na de start, om 01:24 uur, neemt de verkeersleider contact
op met vlucht 611: “While departure you crossed at the end of runway
at very low altitude […] confirm all ops normal”.
ondertussen is de brandweer poolshoogte gaan nemen en ontdekt dat
een deel van de vliegveldomheining is weggeslagen. De verkeersleider
roept opnieuw vlucht 611 op: “express India 611, fire station reported
that at the end of runway 27 compound wall is broken”
om 01:57 uur reageert de bemanning: Copied express India 611, ops
normal.”.
tiruchirappalli Airport en de start van IX611 (Flightradar24).Vliegroute.
Schade aan de localizer antennes.
66-67-68-69_incidentanalyse_Marchje.indd 67 14-09-21 13:40