Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021

60 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021
branderhorst is geboren in oeffelt (Noord-brabant). De
passie voor modelvliegen begon al rond zijn tiende levens-
jaar. op z’n vijftiende kon hij gaan zweefvliegen, bij de ZeS
(eindhovense Studenten), wat uiteindelijk resulteerde in
het Zvb (zweefvliegbewijs). “Ik merkte dat dit wel wat voor
mij was en het ging zeker niet slecht, al zag ik dat vroeger
zelf niet zo.” voegt branderhorst daaraan toe.
Beroepsvliegerij
In 1972 kon hij naar de rijksluchtvaartschool (tegenwoor-
dig kFA). tegen de tijd dat de opleiding werd afgerond,
stond de economie er slecht voor. er was geen werk bij
kLM, maar branderhorst vond wel een plekje in de General
Aviation. “eerst op Seppe, daarna Hilversum, waar ik drie
jaar gewerkt heb als instructeur. een leerzame periode, niet
alleen door de duizenden vlieguren, maar ook op menselijk
vlak. tijdens mijn kLM-periode ben ik actief gebleven in de
GA, als instructeur maar ook door overal op de wereld kist-
jes te huren en prachtige vluchten te maken.”
TesTvliegen en rouTe-inspecTie
Dertig jaar heeft hij voor kLM gewerkt. op de 747 ‘classics’
vloog hij als technisch vlieger, in een vaste bemanning die
de vliegtuigen uittest nadat ze uit ‘groot onderhoud’ kwa-
men. Vluchten tot wel zes uur waarin alle normale en
noodsystemen werden langsgelopen. “Uitermate interes-
sante en leerzame vluchten, mits je houdt van wat ‘sportie-
ver’ vliegen dan de lijnvliegerij.” Later op de 747-400 werd
branderhorst onder meer route-inspecteur. “Dan beoordeel
je naast de algemene operatie hoe de collega’s zich mani-
festeren op een vlucht. Als team, maar ook de jaarlijks ver-
plichte individuele beoordeling. Je was ook een luisterend
oor als iemand wat wilde bespreken waar hij of zij mee zat.”
Modelvliegen
ondanks alle ‘full size’ vliegerij is branderhorst het model-
vliegen trouw gebleven. “er wordt wel eens wat schamper
over gedaan vanuit andere takken van de vliegerij, maar dat
deert me niks. Ik vlieg met grotere modellen tussen de 20
en 25 kg. Daar ga ik zorgvuldig mee om, want afgezien van
honderden uren bouwtijd en dat ze duur zijn, wil je risico
minimaliseren. Met een aantal van deze grote modellen
kan ik vergelijkbaar grote zweefvliegtuigen opslepen, net als
bij de ‘full size’ zwevers, met spanwijdtes tot negen meter.
Modelvliegen is moeilijker dan een boeing vliegen,” lacht
branderhorst. “De techniek luistert nog nauwkeuriger dan
mandragend vliegen. Maar ik heb er ongelofelijk veel van
geleerd, wat ik in alle takken van mijn vliegerleven heb kun-
nen gebruiken.”
vergrijzing
Momenteel geeft branderhorst geen instructie meer, vliegt
nog wel zelf. Sinds eind vorig jaar is hij ook Safety Manager
van de vliegclub ACHA in Hilversum. Daarnaast wil hij sa-
men met luchtvaartpsycholoog Lucas van Gerwen trainin-
gen opzetten voor oudere piloten of clubs/organisaties die
geconfronteerd worden met de problemen daarvan. Net als
met ouder wordende automobilisten zie je een periode van
toenemend risico ontstaan. Sommige mensen herkennen
dat en trekken zelf hun conclusie. Anderen worden erop
gewezen maar ontkennen dat glashard. Hoe kun je nou
mensen helpen om hen óf langer door te laten vliegen of
eerder te laten stoppen? er zijn best nog mogelijkheden.
Final
“De hobbyvliegerij heeft me veel goeds gebracht, niet in de
laatste plaats vanwege een enorm sociaal netwerk. Lopen
sommige beroepsvliegers na hun pensioen met problemen
van zwarte gaten waarin ze vielen, ik ben naadloos overge-
stapt in de armen van een sociaal vangnet.”
DE VETERAAN Door: Saskia roelofs-van Velsen – Foto: esmee Daams
de cirkel is rond
omarmd
door sociaal
vangnet
in de rubriek de veteraan spreken we gere-
geld mensen die van alles in de luchtvaart
hebben gedaan, maar tot op heden heb-
ben we nog niemand gesproken die in de
modelvliegsport actief is. de veteraan van
deze maand is richard Branderhorst (69
jaar). Hij is bijna zijn hele leven actief in de
luchtvaart, onder andere ook in de model-
vliegsport.
60_deveteraan.indd 60 14-09-21 13:39