58 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021
Aangezien alles kan, worden straalaangedreven vliegboten gebouwd,
naast VtoL-vliegtuigen die als het ware opgehangen worden onder gi-
gantische kantelende rotoren. ook met verticaal opstijgende straalvlieg-
tuigen wordt geëxperimenteerd. Straalvliegtuigen vliegen dan wel erg
snel maar ze versnellen eerder traag bij de start. Propeller-vliegtuigen
daarentegen versnellen erg vlug, maar blijven daarna traag vliegen. Het
is dan ook niet zo verwonderlijk dat constructeurs pogen de voordelen
van straalaandrijving te combineren met die van propellervliegtuigen. op
die manier ontstaat dan ook de republic XF-84H.
Republic pRoject 3347
De XF-84H wordt in eerste instantie gefinancierd door het USAF Wright
Air Development Center maar uiteindelijk zal de Amerikaanse marine
het project domineren. Die is immers op zoek naar een gevechtsvlieg-
tuig dat kan opstijgen vanaf een vliegdekschip zonder gebruik te moeten
maken van een katapult. Het ontwerpproject krijgt in eerste instantie de
codenaam ‘republic Project 3347’ mee, maar die wordt al gauw gewij-
zigd in ‘XF-106’ om daarna als XF-84H te worden uitgevoerd. Met deze
laatste codenaam wordt duidelijk verwezen naar de republic F-84 thun-
derjet die aan de basis ligt van het nieuwe model.
AAngepAste F-84
Uitgangspunt van het nieuwe model is dus de F-84 waaruit de straalmo-
tor wordt verwijderd. Die wordt vervangen door twee aan elkaar gekop-
De jaren onmiddellijk na het einde van de Tweede Wereldoorlog worden enerzijds gekenmerkt door eu-
forie waarin alles mogelijk is, maar anderzijds maken de militairen zich zorgen over het verloop van de
Koude Oorlog en dan vooral over wat door hen als een Sovjet-dreiging wordt ervaren.
Republic XF-84H ‘tHundeRscReecH’
HiSTOrie Door: Jozef Mols – Foto’s: USAF
58-59_thunderscreech.indd 58 14-09-21 13:39