Pagina 55 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021 55
per. De b-18A wordt gevlogen door een driekoppige bemanning, be-
staande uit een piloot, een navigator en een bommenrichter. Ze vinden
een onderkomen in een glazen neus en worden beschermd doordat
Saab op diverse plaatsen pantserplaten aanbrengt rondom de cabine.
De bewapening bestaat uit drie 13.2 mm machinegeweren. een ervan
in vaste positie wordt door de piloot bediend, terwijl de twee andere
kunnen worden bediend en gericht door de navigator en de bommen-
richter. De interne bommenruimte biedt plaats aan bommen met een
gewicht tot 1.000 kg, terwijl onder de vleugel tot acht bommen van 50
kg kunnen worden meegevoerd.
Sterkere motor
Wanneer in 1944 een in licentie gebouwde Daimler-benz Db 605b-mo-
tor beschikbaar komt, wordt deze aangewend voor de bouw van een
reeks ‘b’-versies van de b-18. Het prototype van deze b-variant vliegt
voor het eerst op 10 juni 1944 en er worden 120 exemplaren besteld,
die zullen dienen als duikbommenwerper. Vervolgens worden nog eens
zestig exemplaren besteld die oorspronkelijk bedoeld zijn als torpedo-
bommenwerper, maar uiteindelijk zullen dienen als aanvalsvliegtuig te-
gen gronddoelen. De beslissing om de taak van het vliegtuig te wijzigen,
wordt genomen omdat het moeilijk blijkt onder het vliegtuig torpedo’s
op te hangen. De bemanning wordt teruggebracht van drie tot twee le-
den omdat het gebruik van een verbeterd bomvizier de taak van de
bomrichter overbodig maakt. Voor aanvallen op gronddoelen beschikt
de 18b over een 47 mm kanon in de neus, naast twee kanonnen van
20 mm. bovendien kunnen onder de romp grond/luchtraketten worden
meegevoerd. omdat nogal wat vliegtuigen verloren gaan, wordt na
enige tijd besloten de bemanning schietstoelen ter beschikking te stel-
len.
Fotoverkenner
Nadat de b-18b-versie in operationele dienst is gekomen, worden een
aantal ‘A’-varianten omgebouwd tot S-18A fotoverkenners. Hiertoe wordt
het bommenruim omgebouwd en voorzien van diverse foto-apparatuur
waaronder twee 10/92 cm camera’s, een panoramacamera met een
zoomlens van 10 tot 150 cm en 1 Dark camera die wordt gebruikt om
de tijdens bombardementen aangerichte schade vast te leggen. Deze S-
18A vervangt bij de Zweedse luchtmacht de verouderde S16 Caproni.
noodlandingen
Van de in totaal 245 geproduceerde b-18’s weten we met zekerheid dat
één exemplaar het overleeft in het Flygvapenmuseum in Linköping
(Zweden). Het gaat om een vliegtuig dat in 1946 neerstortte tijdens een
sneeuwstorm en dat gerestaureerd werd in 1979. Maar mogelijk bestaat
er nog een tweede exemplaar dat tijdens dezelfde sneeuwstorm is neer-
gestort. Aangezien de locatie van deze crash bekend is, zou het mogelijk
moeten zijn het wrak (en de bemanning) te bergen. beide vliegtuigen
maakten samen deel uit van een groep van acht b-18’s die een verken-
ningsoefening deden maar noodgedwongen een noodlanding moesten
maken.
Akan 57 mm kanon voor aanvallen op gronddoelen.Sterkere motoren voor de b-variant.
Saab b-18b in het kort
Bemanning 3 (2 in latere uitvoeringen)
Motoren DB605B, elk 1.475 pk
Propellers DM-33, driebladig
Lengte 13,23 m
Spanwijdte 17,4 m
Hoogte 4,35 m
Tankinhoud 1.700 l
Leeggewicht 6.093 kg
MTOW 8.793 kg
Maximumsnelheid 575 km/h
Kruissnelheid 550 km/h
Overtreksnelheid 80 km/h
Vliegbereik 2.600 km
Plafond 9.800 m
??
??
54-55_saab18_Marchje.indd 55 14-09-21 13:37