PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021 53
schijnlijk dat vele Yak-52’s de weg naar bienenfarm zouden vinden,
maar het aanbod van Aero’s, Antonovs, PZL’s, Yakovlevs, Zlins en een
enkele Polikarpov was van een veel grotere verscheidenheid. Zo’n fly-
in is voor veel Quax-leden aanleiding met hun eigen kist naar bienen-
farm te vliegen zodat het aanbod van vliegtuigen veel groter was dan
alleen voormalige oostblokkers. Het tweejaarlijkse Antonov-2 treffen
vond gelijktijdig plaats, wat negen van deze grote Antonov dubbeldek-
kers opleverde, waarvan twee uit tsjechië en een uit Zweden, die nog
was voorzien van de originele Sovjet-registratie. ook de ooit in Neder-
land gebaseerde An-2, die in het bezit was van rob de Man, was van
de partij.
een bijzonder exemplaar was de Aero 145, een tsjechisch vijfper-
soonsvliegtuig uit de vijftiger jaren met twee Walter-motoren. Het lijkt
op een Siebel Si 204, maar de Siebel is een grotere zevenzitter. De
Siebel heeft waarschijnlijk wel als inspiratie gediend, aangezien in de-
zelfde Aero-fabriek tijdens de oorlog Siebels werden gebouwd. De Ae-
ro 145 D-GADA op bienenfarm was in Lufthansa-kleuren, maar met
de DDr-registratie prominent aangebracht. Nog meer uit tsjechië: drie
trenerMasters en tien Zlin 42 en 43 sportvliegtuigen. De Zlin 42 is een
tweezitter en de 43 een vierzitter, beide met een 180 pk Walter-motor
voor het brandschot. De Hongaarse en oost-Duitse luchtmacht heb-
ben een kleine vloot van deze Zlins gehad die op de civiele markt zijn
terechtgekomen. De Zlins zijn vooral in tsjechië populair. een Poli-
karpov Po-2 tweedekker van Sovjet-origine, maar met DDr-registratie,
had moeite met de crosswind over de grasbaan van 850 meter van
bienenfarm. De Po-2 is een van de meest gebouwde vliegtuigen ter
wereld met een productie tussen 1928 en 1952 van enkele tiendui-
zenden exemplaren. Als opleidingsvliegtuig had het succes, maar het
toestel is ook tijdens de tweede Wereldoorlog tactisch ingezet door ‘s
nachts over de vijandelijke linies te vliegen en de Duitsers uit hun slaap
te houden. Vertegenwoordigers uit Polen waren de al genoemde Anto-
nov An-2’s (de meeste An-2’s zijn in Polen gebouwd) en de PZL-106
kruk en M21 MiniDromader landbouwvliegtuigen die tezamen een wer-
velende display verzorgden.
De op bienenfarm gestalde Quax-vliegtuigen waren uit de hangar ge-
sleept, vlogen of stonden buiten. bijzondere exemplaren zijn de Pilatus
P-2-06 D-eGAW in Zwitserse kleuren en het Yakovlev-18t reisvliegtuig.
Verder een Pilatus P-3, een Harvard, enkele Piper Cubs, drie Stearmans,
twee Dornier Do 27’s met Luftwaffe-tekens en een Focke-Wulf Steiglitz.
Quax timmert nog niet zo lang aan de weg. Het plan is van bienenfarm
een plek te maken waar de luchtvaartgeschiedenis gestalte krijgt, vooral
met vliegtuigen die vliegen en die niet alleen maar in een museum
staan. Voor 2022 staat al een aantal evenementen op de agenda.
Fragiele Polikarpov Po-2 in gevecht met crosswind. Zlin 42’s maken zich op om op te stijgen.
An-2 in originele Aeroflot-kleuren.
??
? ?
??
??
Let Aero 145 met oude DDr-registratie. Zlin 42M met omgekeerde zescilinder Waltermotor.
52-53_quack.indd 53 14-09-21 13:36