Pagina 50 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021

50 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021
bij Vliegschool Hilversum vond in de werkplaats onlangs zo’n volledige
ombouw plaats. een bijzonder geval dat heel mooi illustreert wat er voor
de privépiloot komt kijken bij zo’n metamorfose die mede door chef-
werkplaats Dennis Vonk werd uitgevoerd. Het vliegtuig in kwestie: een
Sequoia F8L Falco experimental. ‘Falco’ in de wandeling.
‘Mede-uitvoerde’, want bijzonder is hier dat het ombouwproject voor
een groot deel is uitgevoerd door de eigenaar zelf: rob Wolf (67). Hij is
vandaag ook aanwezig, zelfs samen met zijn vrouw Simone. Want het
echtpaar belijdt de vliegerij samen. Zo ook in dit ombouwproject, dat im-
mers veel voeten in de aarde had. beiden zijn dat projectmatige samen-
werken binnen hun specialistische toeleveringsbedrijf voor de muziekin-
strumentenwereld sowieso al gewend.
Veel ZelF Gedaan
Wolf blijkt behalve zakenman een onbevreesd sleutelaar te zijn. Al eerder
vertelde Vonk waartoe Wolf als niet-technicus in staat was gebleken. Hoe-
veel hij zelf had gedaan. Van het uitzoeken en selecteren van de appara-
tuur tot het bedenken en eigenhandig fabriceren van een heel nieuw
soort – driedelig en daardoor gemakkelijk uitneembaar – dashboardpa-
neel. en van het feitelijke aanbrengen van alle apparatuur in de panelen,
met aansluitingen, tot het ook nog ontwerpen, aanleggen en labelen, num-
meren en archiveren van een nieuwe bedrading, inclusief CAN-bus-netwerk.
“Ach, zo moeilijk was het allemaal nou ook weer niet, hoor” zegt Wolf zon-
der enig spoor van bravoure. “op internet kan iedereen immers alles vin-
den en ook leren? Inclusief ieder CAD-ontwerpprogramma mét gebruiks-
instructies? Voor mij was het gewoon een kwestie van dóen.” Vonk
reageert breedlachend direct: “Nou, en daarom was het voor mij dus ook
allemaal niet zo moeilijk. Hooguit op zijn tijd wat goede raad. en verder
deed ik vooral de motorkant van de zaak.”
Waarom en wanneer is Wolf begonnen met nadenken over het om-
bouwen naar een digitale cockpit?
“Ik wilde mijn vliegtuig de 21e eeuw binnenloodsen en kunnen beschik-
ken over de hoeveelheid informatie die digitale technieken bieden. Net
als in het ‘grondleven’, zeg maar. De meer-informatie in álle dimensies.
Met dat idee liepen we al in 2018 over de beurs in Friedrichshafen om
bij de verschillende aanbieders een idee te krijgen. De rommelige
stands op dat gebied wekten weinig vertrouwen, totdat we aangenaam
werden getroffen door de stand van het Sloveense kanardia. een ruime
presentatie, prachtige producten, in alle soorten en maten, en meteen
een serieus en warm contact. We besloten: dit gaat het worden.”
stroomVersnellinG
Wolf: “De beslissing tot ombouw kwam aan het begin van de coronacri-
sis in een stroomversnelling. De Falco had wat motorische problemen
waardoor er van alles gediagnosticeerd moest worden. bij onze Falco
De digitale wereld is ruimschoots een feit, waardoor analoge instrumenten zowat de klassiekerstatus ge-
nieten. In de General Aviation vliegen veel oudere vliegtuigen met dito instrumenten rond, die ook
steeds vaker worden omgebouwd. Al of niet schoorvoetend gedeeltelijk. Wat zijn de voor- en nadelen?
Wat komt er kijken bij zo’n ombouw? En wat kost het?
DE HANGAR Door: David bakels – Foto’s: rob Wolf/David bakels
omBoUW!
(Foto: Peter bakker)Dennis Vonk (l), rob en Simone Wolf.
50-51_hangar.indd 50 14-09-21 13:36