Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021
PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021 49
blootstelling van piloten aan lawaai zowel op de grond als in
de lucht is een veelvoorkomend probleem. Geluiden worden
niet alleen geproduceerd door meerdere bronnen aan boord
van een vliegtuig, maar ook veroorzaakt door de luchtstroom
langs het oppervlak van de vliegtuigromp en vleugels.
Dat lawaai kan na verloop van tijd gehoorbeschadiging ver-
oorzaken. tijdelijke gehoorbeschadiging ontstaat na onbe-
schermde blootstelling aan hard, constant geluid van meer
dan 90 db gedurende een korte tijd. Dit effect is meestal tij-
delijk en het gehoor wordt binnen enkele uren na het stop-
pen van die blootstelling aan lawaai weer normaal. blijvende
gehoorbeschadiging ontstaat na onbeschermde blootstelling
aan hard geluid (hoger dan 90 db) gedurende acht of meer
uur per dag gedurende meerdere jaren.
blijvende slechthorendheid treedt in eerste instantie op in de
buurt van 4.000 Hz (buiten het gespreksbereik) en kan eni-
ge tijd onopgemerkt blijven door de individu.
Het is echter ook belangrijk te beseffen dat individuele
blootstelling aan lawaai buiten de luchtvaart veel voorkomt:
thuis of op het werk, op de weg en in openbare ruimtes.
De effecten van blootstelling aan lawaai tijdens de vlucht
kunnen de effecten versterken van blootstelling vóór de
vlucht. bovendien neemt het gehoor normaal gesproken
af bij frequenties van 1.000 tot 6.000 Hz als je ouder wordt.
Daarbij moet men ook rekening houden met de psychische
effecten van lawaai. Deze kunnen namelijk leiden tot ver-
moeidheid, hoofdpijn, concentratie- en geheugenstoornis-
sen. De communicatie binnen en buiten de cockpit kan ver-
stoord worden met alle gevolgen van dien.
Lawaai veroorzaakt ten slotte afleiding en kan het aantal fou-
ten bij een bepaalde taak verhogen.
Al met al is dit een belangrijke reden om uw gehoor goed te
beschermen. er zijn hiervoor verschillende mogelijkheden:
oordoppen, headsets of een combinatie van beide. Zelfs als
een persoon al een zekere mate van permanent gehoorver-
lies heeft, kan het gebruik van gehoorbescherming verdere
gehoorschade voorkomen. Het is erg belangrijk om te bena-
drukken dat het gebruik van deze apparaten de spraakcom-
municatie tijdens de vlucht niet verstoort, omdat ze het ach-
tergrondgeluid verminderen, waardoor de spraak duidelijker
en begrijpelijker worden.
en wat gebeurt er bij een keuring als uw gehoor onvoldoen-
de is? op basis van eASA-richtlijnen kunt u toch goedgekeurd
worden op voorwaarde dat u een test tijdens het vliegen af-
legt bij een gecertificeerde examinator waarbij u bewijst een
normale spraakverstaanbaarheid in de praktijk te hebben.
bijschrift
Wat zegt u?
Medisch Door: Michele di Maio, arts
Last Minute
??
? ?
??
??
Lawaai
veroorzaakt
afleiding
Becker avionics
Het Duitse avionicaconcern becker Avionics en het Amerikaanse
technologiebedrijf Iris Automation gaan een systeem ontwikkelen dat
General Aviation-piloten moet vrijwaren van onder meer ‘drone aanva-
ringen’.
Het systeem zal uit vijf camera’s bestaan die in de vleugeltips, de tips
van het horizontale stabilo en het verticale stabilo zullen worden gemon-
teerd en op die manier 360 graden om het vliegtuig bewegingen waar-
nemen met behulp van de door Iris Automation gepatenteerde ‘Casia
detect and alert technology’.
Worden onder zichtomstandigheden bewegingen waargenomen met dit
opto-elektrische/audiosysteem, dan wordt de piloot hiervoor via zijn
headset gewaarschuwd zodat deze kan uitwijken. Het nieuwe systeem
moet aanvullende vliegveiligheid mogelijk maken in die gebieden waarin
ADS-b en tCAS-signalen ontbreken.
Volgens het Amerikaanse bureau of transportation Statistics zijn tussen
2016 en 2020 bijna 1.450 bijna mid-air botsingen gemeld waarbij bijna
82 procent van de gevaarsetting aan de achterzijde (dus buiten het blik-
veld van de piloot) plaatsvond. n
49_05medisch05lastminute.indd 49 14-09-21 13:36