Pagina 32 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021

32 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021
langere termijn. Het gebruik van wasverzachter is toegestaan. Minder be-
kend is dat wasverzachters ook dienen om de vorming van statische
elektriciteit tegen te gaan.
een vliegoverall van bijvoorbeeld het merk Fostex is gemaakt van katoen
en polyester en biedt nul procent bescherming. Z’n vliegoverall trek je
aan voor de looks op een airshow.
reddingsvesten
terug naar de vraagsteller uit de Facebook-groep, die een grote over-
steek ging maken die meer dan 50 nm (93 km) en 30 minuten vliegen
uit de kust was en om advies met betrekking tot een zwemvest vroeg.
Zwemvest is een echter een rare benaming, je gaat er niet mee zwem-
men toch? Het zorgt ervoor dat je aan de oppervlakte blijft en is dus fei-
telijk een reddingsvest. Zo’n vest is in vele soorten en maten te verkrij-
gen. Maar wat is een goed reddingsvest? Voldoet elk reddingsvest dat te
koop is bij een willekeurig zeilwinkel? of die ene, van de grote sportgi-
gant? Het antwoord is nee!
een goed reddingsvest heeft twee orale opblaaspijpjes, en bestaat uit
één of liever nog twee opblaasbare drijflichamen (ook wel longen ge-
noemd). er zijn vesten met een automatische activering, die zichzelf bij
aanraking met water opblazen. Dat moet je echter absoluut niet hebben
als je nog in het vliegtuig zit, en er nog uit moet komen na een ditch op
het water. Dit maakt een evacuatie alleen maar moeilijker en kan zelfs
de dood tot gevolg hebben als men nog in de gordels zit, of niet meer
door de deur past. een automatische activering is daarom een no-go!
kies dus een reddingsvest met een handmatige activatie. Zorg dat de
hoes voldoende sterkte en bescherming van het drijflichaam biedt. De
kleur is enorm belangrijk. Geel of oranje is vele malen beter zichtbaar
dan een blauwe of zwarte kleur. ook het drijfvermogen in gewicht is be-
langrijk, met kleren aan in het water is iemand zwaarder dan zijn eigen
lichaamsgewicht.
De positie en vorm van een reddingsvest zijn eveneens belangrijk.
kies voor een reddingsvest dat om de nek met een sluiting op de borst
en/of via het kruis gezekerd wordt. Zorg ervoor dat het reddingsvest zo-
wel in de nek als op de borst opblaast. Hierdoor blijft het hoofd boven
water en wordt het voor- en achterover kantelen voorkomen, wat ver-
drinking tot gevolg kan hebben als iemand buiten bewustzijn raakt.
reddingsvesten hebben ook onderhoud nodig; met name het active-
ringsmechanisme. op het mechanisme zit een Co2-cilinder die door
middel van een naald wordt gepenetreerd en zo binnen luttele secon-
den leegloopt in de longen van het vest. tussen het mechanisme en de
Co2-cilinder zit vaak een rubbertje voor een goede afdichting. Dit rubber
kan na verloop van tijd uitdrogen, wat lekkage kan veroorzaken en het
opblazen van de longen bij activering benadeelt.
Haal, afhankelijk van het gebruik, het opblaaslichaam eens uit de hoes
en blaas dit dan handmatig op. Laat het opblaaslichaam minimaal twaalf
uur liggen en kijk of het nog net zo hard is als na het opblazen. Is dit
niet het geval, dan zit er ergens een lek.
Zorg daarnaast ook voor een strobe-licht: hiermee kan de aandacht ge-
trokken worden bij duisternis maar ook overdag.
ook het aantrekken van een dompelpak kan worden overwogen, afhan-
kelijk van de watertemperatuur. een dompelpak beschermt tegen onder-
koeling en vergroot de overlevingskans op het water aanzienlijk. Het zit
niet altijd comfortabel, maar is wel comfortabel in een zeer oncomforta-
bele situatie.
crisis hook knife
bijna iedereen heeft een veiligheidshamer met gordelsnijder in zijn auto
en waarschijnlijk ook nog gemonteerd ergens bij de middenconsole.
Leuk als je op je wielen staat, minder leuk als je op z’n kop in de gordels
hangt. bij vliegtuigen is dat niet anders, als ze überhaupt al aanwezig
zijn. een ‘break-out knife’ of ‘crisis hook knife’ is hiervoor uitermate ge-
schikt. Hiermee kan iemand zich ook een veilige uitweg creëren door ca-
nopy’s en plastic ramen. Zo’n levensreddend stukje gereedschap is al
verkrijgbaar voor slechts vier tientjes en in een vliegoverall bevindt zich
hiervoor zelfs een speciaal vakje.
of wat te denken van handseinmiddelen, zoals de rookpotjes die voet-
balsupporters gebruiken in stadions? een zonnebril zonder gepolariseer-
de glazen; gepolariseerde glazen kunnen schitteringen van andere vlieg-
tuigen wegnemen en instrumentaria kunnen minder leesbaar worden.
Stuk voor stuk zaken die in de persoonlijke vlieguitrusting niet mogen
ontbreken, en die de kansen op overleven in geval van ‘wat als…’ aan-
zienlijk vergroten!
reageren? Graag! e-mail: cschrik@me.com
Switlik: voorbeeld van een reddingsvest. De Gerber crisis-hook-knife.
KNow how Door: Christian Schrik
30-31-32_kleding.indd 32 14-09-21 09:40