Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021
20 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021
Die laat zich de pis niet gauw lauw maken, dacht ik toen ik
een paar minuten met Mark in gesprek was. en voordat u nu
in de pen klimt om de hoofdredacteur te berispen voor dit
soort scabreuze teksten: aan deze prachtige uitdrukking uit
de zeventiende eeuw is een complete pagina gewijd op de
site van het prestigieuze Genootschap onze taal. Dus!
Maar goed: wat een rust en zekerheid aangetroffen bij deze
piloot in spe! of hij nog wat anders doet dan vliegen? “een
stukje hardlopen”, is het korte antwoord. “Maar dan wel meer
dan honderd kilometer.” ok, nu hebt u een beeld.
Waarom de SAS?
“Als kind kwam ik al veel op teuge. Vliegen vond ik altijd al
geweldig. Het leek me echt een superhobby. en dus heb ik
op een gegeven moment doorgepakt. Ik heb wel even ge-
twijfeld over Vliegveld Lelystad, maar dat was vanuit mijn
woonplaats elst toch wat ver. toen ik het internet opging,
kwam ik als eerste bij de Special Air Services terecht. Daar
ben ik toen maar eens binnen gelopen. De vloot zag er goed
uit, en met Gertjan klikte het bij de eerste kennismaking. en
toen was de beslissing snel genomen.”
En waarom de C172?
“tochtjes maken met vrienden en familie is toch mijn eerste
doel, en daar is die Cessna 172 het meest geschikt voor. en
dan hoef ik ook niet over te lessen op een nieuwe kist, als ik
mijn brevet straks heb.”
Maar nu: hoe ging die eerste solo? Was je gespannen, ner-
veus?
“Ik vond het taxiën vreemd genoeg spannender dan het vlie-
gen zelf. Dan heb je nog wat meer tijd en ruimte om je zor-
gen te maken, zeg maar. en ik had nog de gelegenheid om
een paar keer naast me te kijken, of er dan toch écht nie-
mand meer naast me zat. bij het vliegen was ik meteen zo
geconcentreerd dat er voor andere gedachten geen plek
meer was. Ik maakte zoals afgesproken één landing, met
daarna een full stop. en dat ging allemaal prima. Het was
trouwens precies mijn honderdste landing, dus dat kwam
mooi uit.”
Mooi man. En twintig uur is helemaal prima, dezer dagen.
Je hoort steeds vaker dertig uur of nog meer. Zijn er ook
nog dingen die je lastig vindt?
“Ja, intussen ben ik na mijn solo alweer aan het navigeren,
en dat vind ik wel een dingetje. koers houden, kaart op
schoot en dan die tijden bijhouden. Veel dingen tegelijk
doen.”
Je noemde het een superhobby, helemaal met je eens.
Maar ook wel prijzig toch?”
“Ik ben de laatste jaren aan het beleggen, met name ook in
vastgoed, en dat gaat goed, zoals je wel weet. en wie weet
komt er nog eens een CPL…”
Andere toestellen dan de C172, nog voorkeuren?
“De Fuji van SAS vind ik wel een heel fijn toestel, daar zou ik
zeker ook nog eens een paar uurtjes op willen maken.”
Oké Mark, daarmee kun je zelfs serieus aerobatic gaan vlie-
gen. Als je voor je lol honderd kilometer hardloopt, dan
moet zo’n looping toch een makkie zijn?
O SOLO MIO Door: Goof bakker
“Taxiën spannender dan vliegen!”
“Het was
precies mijn
honderdste
landing.”
naam Mark Terlouw
leeftijd 43
Beroep logistiek/vastgoed
school SAS, Teuge
instructeur Gertjan Woudstra
aantal uren tot solo 20
er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. de meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 14-09-21 08:33