Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021

18 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2021
PiLOT REPORT Door: enrico evers
beklede stoelen, in een mooi vormgegeven cabine die bijzonder veel
heup- en hoofdruimte biedt. Dit vliegtuig zou daardoor wel eens de
meeste binnenruimte kunnen bieden in de zeszits single engine turbo-
propmarkt. tussen de cockpitstoelen en de naar achteren kijkende stoe-
len is zelfs plek voor meerdere koffers. De hoofdbagageruimte bevindt
zich achter de achterste stoelen en is eenvoudig via de toegangsdeur te
bereiken.
ook voor 1,90 m lange piloten is de cockpit makkelijk te betreden en
biedt het toestel voldoende hoofdruimte: er is zelfs nog ruimte voor een
hand tussen de headset en het cockpitdak.
ergonomisch
eenmaal in de linkerstoel valt de cockpitinrichting op, die is in één
woord: ergonomisch want alles is gegroepeerd voor optimaal overzicht
en is eenvoudig te bereiken. De paar panelen met schakelaars zijn zo
geplaatst dat ze gelijktijdig een checklist vormen. Gewoon bovenaan be-
ginnen en de rijtjes afwerken, tot en met het starten van de motor.
Verder is er een ‘take off annunciator-panel’ direct voor de vliegers onder
de glareshield geplaatst, dat aangeeft of alle noodzakelijke instellingen
van flaps, deur, trim et cetera correct staan. Als dat niet het geval is, blijft
de indicatie rood. Naast deze indicatie bevindt zich een scherm dat de
positie van het landingsgestel aangeeft, de flap-positie en een AoA (An-
gle of Attack indicator, die aangeeft of het vliegtuig een overtrokken
vliegsituatie nadert).
Het Garmin G1000 NXi-systeem bestaat uit twee Primary Flight Displays
(PFD) met een schermdiameter van 25 cm en één centraal Multi Func-
tion Display (MFD) met 30 cm diameter. Het systeem is voorts uitgerust
met een GFC 700 automatische piloot die volledig in de horizontale en
verticale navigatie is geïntegreerd en een ‘wings level’-functie heeft. De
G1000 NXi is verder uitgerust met terreinwaarschuwing (tAWS), ver-
keerswaarschuwing (tAS), synthetic vision (je ziet het terrein voor je ook
op het beeldscherm) en (bijzonder voor deze klasse toestellen) een
Stick Shaker die bij het naderen van een overtrek (te langzaam vliegen)
de stuurhoorn laat trillen, zodat de vlieger direct weet dat hij reageren
moet. Natuurlijk is het toestel met anti/de-icesystemen uitgerust en is
het gecertificeerd voor FIkI (Flight Into known Icing).
Al met al een bijzonder compleet uitgerust vliegtuig.
eenvouDig
king loodst ons door de startprocedure. eerst het eerste rijtje met het
opschrift Pre-Start op het paneel van links naar rechts afwerken, waarbij
de laatste knop de Pratt & Whitney Pt-6A-67A start. op het centrale
beeldscherm houden we de N1 van de turbine in de gaten, en bij 14%
gaat de brandstof open via de Condition Lever en selecteren we Low Id-
le. De starttemperaturen blijven braaf laag en we beginnen aan de vol-
gende rij op het panel, met de naam Pre-taxi. een kind kan de was
doen…
Met volle tanks, een berg bagage achterin en vier volwassenen aan
boord zijn we nog binnen het maximale startgewicht en hebben we een
reikwijdte van meer dan 1.500 nm (2.775 km). Dat is van Lelystad Air-
port tot een eind in Noord-Afrika. Het taxiën gaat eenvoudig en de snel-
heid moet afgeremd worden door de propeller in de beta range te ha-
len. eigenlijk gelijk als bij andere turboprops.
De hoogteroer- en rolroertrim staan neutraal en de richtingsroer-trim
gaat geheel naar rechts voor de start op baan 23. De motor is uitgerust
met een torque-limiter en er bestaat geen gevaar voor motoroverbelas-
ting in de start. Flaps op take-off, en het gas wordt tegen de automati-
sche stop geschoven waarbij de gashendel ongeveer halverwege blijft
staan. De e1000 accelereert vloeiend en snel. roteren gebeurt bij 85-
90 kts (98-104 km/h) ‘positive climb’ waarna gelijk het landingsgestel
ingetrokken kan worden.
stAPsgewijs
We moeten een stuk op 1.500 ft (457 m) blijven totdat Amsterdam ra-
dar ons in etappes laat klimmen, waarbij de snelheid onder de 200 kts
(370 km/h) moet blijven. Dat is met die 1.200 pk op de neus nog niet
zo eenvoudig! Uiteindelijk mogen we in de richting van bremen klim-
men tot FL280 (8.534 m) wat we op de automatische piloot doen. We
limiteren onze stijgsnelheid daarbij op 3.300 ft/min (1.006 m/min) om
niet iedere keer zo snel op de opgegeven hoogte te zitten, waardoor
Amsterdam de kans kreeg om ons verder omhoog te klaren voordat we
de opgegeven hoogte bereiken.
Het eerste stuk, waar we laag moeten blijven, wordt op de hand gevlogen
en zijn we aangenaam verrast hoe soepel deze e1000 GX stuurt. Het is wat
druk met de verkeersleiding en het vliegen van de N831VF, maar op FL240
(7.250 m) noteren we een verbruik van 262 l/u en met de Itt net onder
het maximum vliegen we wel mooi met een ware snelheid van 327 kts
kruisen met 327 kts (605 km/h) op FL240 (7.250 m). De wereld op FL280 (8.534 m).
(Foto: berend Jan Floor)
16-17-18-19_pilotreportepic.indd 18 13-09-21 16:55