Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

Daar zit hij, recht voor me. Een prachtige en vooral moedi-
ge krekel is boven op ons dashboard geland. Hij is blijkbaar
vast van plan om met ons mee te vliegen. Op zich is dat
geen probleem. We hebben op onze vlucht naar Boston
geen passagiers. Wanneer ik aan de verkeerstoren doorgeef
dat we klaar zijn om te vertrekken, zie ik dat het beestje
eerst naar buiten kijkt en zich daarna naar mij omdraait:
“Gaan we nog vliegen?”
Dat zei hij natuurlijk niet, maar je kon het duidelijk van zijn
gerimpelde krekelkopje aflezen.
Als zich voor de vlucht een insect als verstekeling aandient,
maak ik daar meestal korte metten mee. Het is voor de
vliegveiligheid echt beter als je kunt voorkomen dat er tij-
dens de start opeens iets in de cockpit gaat rondvliegen. Dit
keer is het anders. De krekel fascineert me. Hij is kennelijk
helemaal klaar voor de reis. Ik kan hem gemakkelijk met
een ferme tik naar de eeuwige jachtvelden helpen en toch
doe ik het niet. Dan klinkt het verlossende ‘Cleared for Take
Off’. Twee piloten en een krekel op weg naar Boston in een
zakenjet.
Onderweg geniet de krekel van het uitzicht en af en toe
loopt hij een stukje heen en weer. Ik bedenk me dat ik in-
middels alweer een jaar op dit toestel rondvlieg en dat ik
na ruim vijfhonderd uur Challenger kan zeggen dat ik het
vliegtuig eindelijk goed doorkrijg. Je schijnt toch altijd weer
een behoorlijke periode nodig te hebben om alle nieuwe
kennis te verwerken en in te laten dalen. Voor je examen
kun je natuurlijk alles uit je hoofd leren en flink oefenen op
de simulator, maar het kost gewoon tijd om de nieuwe ma-
chine echt te leren kennen. Nieuwe knopjes, nieuwe scher-
men en nieuwe geluidjes. Alle vliegtuigen lijken op elkaar.
Ze zijn alleen allemaal net een beetje anders. Als er bijvoor-
beeld iets kapotgaat, dan heeft iedere vliegtuigfabrikant zijn
eigen manier om je dat duidelijk te maken. Gelukkig is er
vandaag niets kapot. Of toch wel? De WiFi doet het niet en
dan merk je toch weer hoe afhankelijk we zijn van een
goeie internetverbinding. Weerberichten, even een e-mailtje
of WhatsApp-gesprekje naar operations, vandaag gaat het
helaas niet.
Je kunt goed zien dat het zicht in deze coronatijd veel beter
is. Minder vliegen en veel minder autoritjes zorgen ervoor
dat de wolkenkrabbers van Manhattan al op tweehonderd
kilometer afstand goed zichtbaar zijn. Onze krekel is het
daar helemaal mee eens, want hij begint vrolijk te tsjirpen:
“Prrrt, prrrt… prrrt, prrrt.” Als ik op dat moment ook nog
eens in mijn koptelefoon hoor dat het presidentiële vlieg-
tuig zich bij de verkeersleiding aanmeldt, waan ik me hele-
maal in een film: “New York Center, this is Air Force One…”
Ik concentreer me weer op onze krekel en probeer te zien
waar dat krekelgeluid precies vandaan komt. Het waren
toch de vleugeltjes die hij tegen elkaar wrijft? Maar ik zie
helemaal geen bewegende vleugeltjes! Het zomerse krekel-
geluid vult de cockpit zonder dat je kunt bepalen waar het
geluid precies vandaan komt. Opeens zegt mijn collega:
“Zeg, is dat getjirp niet het geluid van onze satelliettelefoon?
Volgens mij probeert iemand ons te bellen!”
Oeps! De ‘prrrt, prrrt’ was helemaal niet van de krekel. Ik
ontwaak uit mijn filmdroom en zoek naar de satelliettele-
foon, die ergens achter ons moet zitten. Sinds de WiFi is
die telefoon niet meer nodig en daarom heb ik hem nog
nooit gebruikt of zelfs maar gehoord hoe het klinkt als je
gebeld wordt. Als ik de telefoon eindelijk te pakken heb,
houdt het geluid op. Ik ben net te laat.
De verkeersleiding roept ons op: “Jullie maatschappij pro-
beert jullie te bereiken. Ze willen dat je naar New York uit-
wijkt.” Als ik even later via de bedrijfsradio contact opneem,
hoor ik dat ze ons schema veranderd hebben. We gaan
straks met andere passagiers van New York naar Florida.
Misschien dat ik toch beter eerst even kan nakijken hoe die
satelliettelefoon precies werkt.
lining up Door: Jan Cocheret
De vleugels van De krekel
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
Twee
piloten en
een krekel
op weg naar
Boston
PILOOT EN VLIEGTUIG OkTOBEr 2020 7
07_lingingup.indd 7 15-09-20 09:17