PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 63
vliegtuigen in licentie te bouwen. Verwacht werd dat het aantal mede-
werkers moest worden verdubbeld om de twin Pioneer in productie te
nemen.
Met de financiële hulp van de FCI (Finance Corporation for Industry) van
de overheid kon het project worden gestart. op basis van de belangstel-
ling van potentiële klanten werd een serieproductie van 200 vliegtuigen
gepland. op 25 juni 1955 maakte het prototype van de twin Pioneer
haar eerste vlucht.
op de Farnborough Show van 1955 liet testpiloot J. Capper het publiek
de adem inhouden door zijn ongelooflijke demonstraties van korte starts
en landingen. In november 1969 werd het vliegwaardigheidsbewijs uit-
gereikt. De toekomst van de twin Pioneer lag vooral in gebieden waar
het te onpraktisch en niet economisch was om er vliegvelden aan te leg-
gen. behalve de verkoop had Scottish Aviation ook plannen om zelf
diensten te gaan onderhouden op de Scottish Airways-routes in de
Highlands en de eilanden, en om een city-to-city dienst tussen Londen
en Parijs te starten. Hoewel dit plan niet werd gerealiseerd, werd het
concept gedemonstreerd door tijdens de Parijse Salon in 1957 een da-
gelijkse shuttle te vliegen tussen Issy-les Moulineaux bij de eiffeltoren en
Le bourget bij Parijs.
Tegenslag
Hoe kwam het dat van zo’n veelbelovend toestel slechts 87 exemplaren
werden gebouwd? twee jaar na de eerste vlucht werden de eerste drie
productietoestellen afgeleverd bij De kroonduif. op dat moment waren
nog maar zes vliegtuigen verkocht. Dat kwam deels doordat de prijs
sinds de eerste onderhandelingen met de klant was verdubbeld. op-
nieuw sprong de FCI bij, maar de druk om meer vliegtuigen te verkopen
werd wel opgevoerd. McIntyre, oprichter van Scottish Aviation, bereidde
zich voor om de zaak stevig aan te pakken, maar op 30 augustus 1957
vond het eerste van drie incidenten plaats, die het commerciële succes
van de twin Pioneer sterk zouden beïnvloeden.
De JZ-PPX van De kroonduif had slechts 250 uur gevlogen, toen voor
de kust van biak, Nieuw-Guinea, de vleugel afbrak en het toestel in zee
stortte. omdat er geen overlevenden waren, bleef de oorzaak in het
duister gehuld totdat bij een test van een static frame in de fabriek de
verbinding van een steunstijl met de vleugel afbrak. De verbinding bleek
te zwak en werd vervangen bij alle vliegtuigen, behalve bij de G-Aoeo-
demonstratiemachine, die klaarstond voor een demonstratietournee in
bijschrift
??
? ?
??
??
Serie twin Pioneers voor de Maleisische luchtmacht.
De twin Pioneer G-ANtP met slats en flaps uit.
twin Pioneer, begeleid door twee Pioneers van de Maleisische luchtmacht.
rAF Pioneer in Malakka.
twin Pioneer van de empire test Pilot’s School. (Foto: Chris Mak)
twin Pioneers voor aflevering aan Philippine Airlines.
62-63-64-65_postma-twinpionier.indd 63 15-09-20 10:03