Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

60 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
Van der Linden is geboren en getogen in Willemstad, een
vestingstad in de provincie Noord-brabant. “Daar heb ik
heel mijn leven gewoond en ik woon er nog steeds. Nooit
van plek veranderd.” De vraag waar die interesse voor de
luchtvaart is begonnen, wordt trots beantwoord: “Mijn vader
had een benzinestation en wij vertegenwoordigden het
merk bP. Ik was toen denk ik achttien of negentien jaar, zo-
iets. toen wonnen wij een prijs omdat het station er ver-
zorgd uitzag en goede service bood, en noem maar op al-
lemaal. Ik won een reis naar Londen. Althans, die won mijn
vader maar die durfde niet te vliegen. Dus werd ik erop uit-
gestuurd natuurlijk. een aantal dagen naar Londen en toen
heb ik voor het eerst gevlogen. Ik vond het geweldig. Met
een vriend heb ik het erover gehad en die stelde voor om
te gaan zweefvliegen. Zo ben ik eigenlijk in aanraking geko-
men met de luchtvaart. Na een paar jaar zweefvliegen op
Woensdrecht raakte ik erop uitgekeken, want je hangt altijd
maar boven hetzelfde veldje. en toen ben ik gaan motor-
vliegen.”
AutodeAler
Van der Linden heeft nooit commercieel willen vliegen. Hij
is altijd autodealer geweest: “Ik had een eigen bedrijf en
dacht er niet meer aan. Wel heeft een instructeur nog een
paar keer gevraagd of ik niet commercieel wilde vliegen
want ik vloog goed, maar het is er nooit van gekomen. Ik
had er veel voor moeten opgeven.” Het ondernemerschap
zat altijd in zijn bloed, omdat zijn vader ook altijd een eigen
bedrijf had. Na de Mulo (wat nu Mavo heet) heeft hij vakdi-
ploma’s gehaald voor het autobedrijf. “Daarna ben ik mijn
eigen bedrijf gestart en heb eigenlijk nooit voor een baas
gewerkt. ben eigenlijk gelijk voor mezelf begonnen toen ik
van school kwam.” Het vliegen is voor hem altijd een hobby
gebleven.
NoordkAAp
Van der Linden is dit jaar 50 jaar lid van de Vliegclub Seppe.
Dit zou natuurlijk groots gevierd moeten worden, maar
door alle coronaperikelen zal dit op een later moment nog
eens dunnetjes over worden gedaan. Wel is hij samen met
Jan Voeten (Veteraan van de maand augustus 2020) volle-
dig corona-proof alvast in het zonnetje gezet door de club.
Vanuit diezelfde vliegclub is hij met een paar mede cluble-
den ooit naar de Noordkaap gevlogen. “een aantal leden
had al geprobeerd de Noordkaap te bevliegen, maar dat
was nooit gelukt. Dat zit meestal in het weer natuurlijk. Na
een gek praatje aan de bar met een vriend zeiden we: dat
gaan wij maar eens doen van de zomer.” Dat hebben de
heren gedaan en uiteindelijk in een Cessna 172 met prach-
tig weer zowel heen- als teruggevlogen.
relAtief
Het blijft fascinerend om te weten te komen waarom de
luchtvaart iemand zo trekt. Zo ook bij Van der Linden. “Als
je zo lekker daarboven hangt, dan vind ik alles meteen rela-
tief. Lekker los van alles en dan denk je: God, die proble-
men op de grond, wat is het nou eigenlijk als je zo kijkt
vanuit boven?”
DE VETERAAN Door: Saskia roelofs-van Velsen
BevlogeN juBilAris
Als je
daarboven
hangt,
is alles
relatief
“ik ben maar een minimale sportvlieger.
veelal met het zogenoemde rondje rond de
kerk,” mailt de Brabander Arie van der lin-
den (73 jaar). Naar eigen zeggen niets spec-
taculairs meegemaakt, maar als je al vijftig
jaar bij dezelfde vliegclub lid bent, dan mag
je jezelf toch echt een veteraan noemen. en
dan zal je ook echt wel eens wat hebben
meegemaakt.
60_deveteraan.indd 60 15-09-20 09:59