56 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
We hadden het zo mooi uitgedacht: een fijn dagje vliegen vanaf Vlieg-
veld Hilversum, samen met Hans bergsma en medepassagier Luc van
Huijgevoort. De route zou via Spa-La Sauvenière Airport (ebSP) in de
belgische Ardennen lopen, vervolgens naar Flugplatz Dahlemer binz
(eDkV) in de prachtige Duitse eifel en als kers op de taart een bezoekje
aan de Grumman fly-in op bonn-Hangelar. een van de weinige fly-ins
die in 2020 doorgang zou vinden. Maar de dag verliep even anders…
We vertrokken zaterdag 22 augustus met de PH-DoN, een Cessna 172P
van de ACHA (Aero Club Hilversum-Amsterdam). Helaas liet dit beestje
ons na de tussenlanding op Flugplatz Dahlemer binz (eDkV) in de steek
omdat ze bij vertrek niet meer wilde starten.
Platte accu
Al tijdens de vlucht kregen we kort voor de landing op eDkV de indicatie
‘low voltage’. Die melding zou roet in het eten van de dag gooien. Het
leek erop dat de generator of stroomverdeler niet meer (goed) functio-
neerde waardoor de stroom alleen nog van de accu kwam tot het mo-
ment dat deze uitgeput was. Dat moment van uitputting was klaarblijke-
lijk op Dahlemer binz, precies toen we weer wilden vertrekken.
Gelukkig werd een aantal kundige en bereidwillige mensen gevonden bij
de lokale parachutistenclub ‘Skydive binz’. De clubleden gebruiken voor
hun Cessna 208 Caravan een verrijdbare accubooster. De PH-DoN be-
schikt over een externe poort om zo’n booster aan te sluiten. op die
manier werd geprobeerd om de motor weer te starten zonder de ‘platte’
accu te belasten. Helaas zonder succes.
Het was overigens nog maar de vraag of het wel verstandig was om er-
mee terug te vliegen als de motor wel tekenen van leven zou geven.
Geen generator/stroomverdeler en geen accu zou betekenen dat alles
wat elektrisch werkt niet functioneert tijdens de vlucht. Dus geen radio,
geen transponder, geen aanduiding op de brandstofmeter en bovenal
geen flaps tijdens de landing…
Fijn met de trein…
Al snel werd duidelijk dat de PH-DoN niet meer ging vliegen. De opties
werden afgewogen. overnachten in de eifel en kijken of het toestel mis-
schien de volgende dag met een opgeladen accu zou starten, iemand
vragen om ons op te halen per auto of met de trein terugreizen. Na am-
pel beraad werd voor het laatste gekozen.
De al eerdergenoemde super behulpzame paraclubleden waren bereid
ons naar het dichtstbijzijnde station te brengen. Dat was Dahlem, een
paar kilometer verderop. ook hielpen ze ons met het uitpluizen van de
treinen, de vertrektijden en op welk spoor we moesten zijn.
Onderstaande bijdrage is voor veel lezers misschien herkenbaar. Met elkaar met het vliegtuig een gezel-
lig dagje uit. Tot het moment dat en route zich technische problemen aandienen. En daar sta je dan op
een vliegveld in binnen- of buitenland. Hoe nu verder?
Platte accu…
BElEvEnissEn Door: berend Jan Floor
56-57-58_belevenissen.indd 56 15-09-20 09:37