52 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
In Canada wil trans-Canada Air Lines (nu Air Canada) ook een vloot pas-
sagiersvliegtuigen aanschaffen. In eerste instantie wordt gedacht aan de
Douglas DC-4 die Canadair onder licentie mag bouwen. Canadair had
net de Canadian Vickers Ltd overgenomen, waar onder meer de Conso-
lidated PbY werd gebouwd. De constructeur maakt daarbij gebruik van
de belangstelling om een gemoderniseerde versie van de Douglas DC-4
te bouwen: de Canadair Four.
AAnpAssingen
In eerste instantie worden de radiaal-zuigermotoren van de DC-4 ver-
vangen door vloeistofgekoelde rolls-royce Merlin V-12 krachtbronnen.
Dankzij deze ingreep behaalt de ‘Four’ een kruissnelheid van 523 km/h
in vergelijking met de 365 km/h van de DC-4. Het prototype van deze
‘Four’ maakt zijn eerste vlucht op 15 juli 1946. De testresultaten bewij-
zen de deugdelijkheid van het vliegtuig, ook al veroorzaakt het meer ge-
luidshinder dan andere passagiersvliegtuigen uit die tijd.
bij het ontwerp van de ‘Four’ gaat het echter niet enkel om de vervanging
van krachtbronnen. Zo krijgt de ‘Four’ de neussectie en het landingsgestel
van de Douglas DC-6 mee. ook wordt de romp van de DC-6 gebruikt,
maar die wordt dan wel met twee meter ingekort. Daarnaast wordt het
elektrisch systeem gemoderniseerd en bovendien beschikt de Four over
een drukcabine. In totaal worden er 71 exemplaren van de Four gebouwd.
eén ervan (de Four C-5) wordt uitgerust met Pratt & Whitney r-2800-mo-
toren (zoals die in de DC-6 werden gebruikt) in een poging om de ge-
luidsoverlast te verminderen. Dit unieke exemplaar wordt geleverd aan de
royal Canadian Air Force die het gebruikt als VIP-transport.
inzet
trans-Canada Airlines neemt tussen 1947 en 1948 in totaal twintig
North Stars in dienst. Ze worden ingezet op zowel binnenlandse vluch-
ten als vluchten naar de VS. Vanaf 1960 worden ze op vluchten op mid-
dellange afstand vervangen door Vickers Viscounts.
Ook spotters kunnen wel eens om de tuin worden geleid. Zo lijkt de Canadair Four North Star als twee
druppels water op de Douglas DC-4. Toch is het een heel ander vliegtuig. En daar zijn redenen voor. In
de nasleep van de Tweede Wereldoorlog anticipeert een aantal luchtvaartmaatschappijen op een fikse
toename van het passagiersvervoer. Veel maatschappijen bestellen Douglas DC-3’s, DC-4’s en DC-
6-exemplaren uit surplusvoorraden van de strijdkrachten.
CAnAdAir Four north stAr
HISTOrIE Door: Jozef Mols – Foto’s: collectie Mols
52-53-54_canadairnorthstart.indd 52 15-09-20 09:33