PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 49
marine, die het vliegtuig willen gebruiken als verkenner en als torpedo-
vliegtuig. In 1938 wordt voor de marine de Db-3t ontwikkeld die speci-
aal bedoeld is voor aanvallen met torpedo’s en het leggen van zeemij-
nen. Van dit model wordt ook een variant op drijvers gebouwd.
Verbeteringen
terwijl de serieproductie van de Db-3 op gang komt, begint Ilyushin een
reeks verbeteringen aan te brengen aan het ontwerp. Zo krijgt de nieu-
we variant een beter gevormde aerodynamische neus met betere begla-
zing, wat het werk van de navigator moet vergemakkelijken. Maar vooral
onderhuids worden belangrijke aanpassingen aangebracht. Door de con-
structiewijze aan te passen, gebruikmakend van nieuwe technologische
inzichten van destijds, wordt het gemakkelijker het vliegtuig in serie te
bouwen. Nieuwe M-88b-motoren met tk-3 turbo’s zorgen voor een
vermogen van 1.100 pk bij de start. Het olio-pneumatische landingsge-
stel wordt vervangen door een volledig pneumatisch systeem. ook de
bewapening van het model wordt gemoderniseerd. Zo wordt nu een
12,7 mm berezina Ub machinegeweer gemonteerd op de rug en een
7,62 mm machinegeweer ShkAS onder de romp. Het nieuwe ontwerp
krijgt de typeaanduiding Db-3F. Proefvluchten starten in augustus 1939,
en met de serieproductie wordt begonnen in 1940. Wanneer in maart
1942 de Sovjets besluiten de toekomstige typeaanduidingen te geven
op basis van de naam van de constructeur (en dus niet langer volgens
projectnaam) krijgt het vliegtuig de naam Ilyushin Il-4.
eerste operationele inzet
De ‘oude’ Db-3’s worden voor het eerst ingezet op het strijdtoneel wan-
neer de Sovjet-Unie in 1939 in totaal 24 exemplaren levert die in China
worden ingezet tegen het oprukkende Japanse leger. In 1939-1940
neemt deze oudere variant ook deel aan de Sovjet-Finse oorlog. Daar
gaat echter een groot aantal vliegtuigen verloren die niet opgewassen
blijken te zijn tegen de Finse jachtvliegtuigen. De Finnen slagen er zelfs
in een aantal exemplaren tot landen te dwingen. Die worden later door
de Finse luchtmacht gebruikt.
Wanneer tijdens de oorlog een tekort aan duralumin dreigt, vervangt Il-
yushin vele metalen onderdelen door hout. tijdens de oorlog wordt be-
sloten een tweede schutter toe te voegen aan de bemanning. De drie
machinegeweren van 7,62 mm worden vervangen door twee exempla-
ren naast een 12,7 mm machinegeweer of twee 20 mm ShVAk vuurwa-
pens. In totaal kan de IL-4 in zijn romp tot 1.000 kg bommen meevoe-
ren, maar dankzij ophangpunten kan de bommenlast verhoogd worden
tot 2.700 kg. Het vliegbereik van het toestel wordt nog eens uitgebreid
dankzij externe brandstoftanks met een totale inhoud van 525 kg.
bijschrift
??
? ?
??
??
een Db-3F van de Finse luchtmacht. (Foto’s: Finse luchtmacht)
oorspronkelijk drie bemanningsleden, later vier. Assemblage van de IL-4 vond plaats in Irkutsk.
een IL-4t-torpedobommenwerper wordt bewapend.
48-49-50_ilyushinil4(db-3).indd 49 15-09-20 09:32