46 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
Na de bouw en geslaagde proefvlucht van het eerste prototype gaat
Clark op zoek naar een geschikte partner om tot serieproductie over te
gaan van deze raven 257. Zo klopt hij aan bij Letov in tsjechië. In eerste
instantie zal dit bedrijf in onderaanneming delen bouwen voor de ra-
ven, maar tot serieproductie komt het nooit.
Sparrow
op dat moment heeft Clark al een tweede vliegtuig ontworpen: de Spar-
row. Dit vliegtuig is volledig uit koolstofvezel vervaardigd. Het zicht vanuit
de cockpit is bijna beter dan dat vanuit een zweefvliegtuig. Samen met
Letov bouwt hij dertien exemplaren die aangedreven worden door een
rotax 582 van 65 pk. Het vliegtuig wordt in 2013 in tsjechië gecertifi-
ceerd, gevolgd door Frankrijk in 2014. Maar de samenwerking draait
nooit naar behoren, en Clark besluit voortaan alleen verder te werken.
Hiertoe richt hij de Wolfsberg Aircraft s.r.o op. Door deze breuk en de
verhuizing naar een nieuw onderkomen wordt de serieproductie van de
Sparrow enkele jaren vertraagd, tot eindelijk in 2017 een nieuw begin
kan worden gemaakt.
aanpaSSingen
Gedurende deze periode heeft Clark de tijd om het ontwerp van de
Sparrow aan te passen. Zo wordt nu geopteerd voor een rotax 912 ULS
van 100 pk in combinatie met een Woodcomp klassic driebladige pro-
peller. Het landingsgestel is uitgerust met hydraulische schijfremmen zo-
dat het vliegtuig een relatief korte remweg heeft. Instappen doe je via
een zeer grote deur die wel op een autodeur lijkt. Het panel is voldoen-
de ruim om een volledig analoog dan wel digitaal instrumentarium te in-
stalleren. Naar keuze kan het vliegtuig worden uitgerust met enkelvoudi-
ge of dubbele besturing. bij dubbele besturing krijgt het model de
type-aanduiding Sparrow MLX Sportman. Vliegt de piloot alleen, dan ge-
beurt de besturing vanuit de voorste stoel. Achter de passagiersstoel be-
vindt zich een kleine ruimte voor bagage. De Sparrow is verder voorzien
van elektrisch bediende flaps en trims. Nader je de overtreksnelheid,
dan verliest de Sparrow zijn draagkracht nabij de middensectie van de
vleugel. Het vliegtuig gaat dan heftig schudden, maar de piloot heeft
ruim de tijd om de situatie te herstellen. De Sparrow is uitgerust met
een ballistische reddingsparachute.
Wolfsberg Aircraft uit Praag is relatief onbekend. Het bedrijf werd oorspronkelijk opgericht in België door
de Brit Alex N. Clark die voorheen bij Hawker Siddeley had gewerkt. Het is zijn bedoeling een door hem
ontworpen licht vrachtvliegtuig te bouwen met dubbele staart en een grote laaddeur onder het staartstuk.
bijschrift
wolfSberg aircraft Sparrow Ml
TyPeBeSCHrijviNg Door: Jozef Mols
??
? ?
wolfSberg Sparrow Ml
in het kort
Aantal inzittenden 2
Motor rotax 912 ULS, 100 pk
Spanwijdte 9,1 m
Lengte 7 m
Hoogte 1,7 m
Tankinhoud 60 l
Leeggewicht 272 kg
MTOW 600 kg
vne 234 km/h
Kruissnelheid 210 km/h
Overtreksnelheid 60 km/h (clean)
Overtreksnelheid 52 km/h in
landingsconfiguratie
Startaanloop (hindernis 15 m) 689 m
Landingsrol (hindernis van 15 m) 689 m
??
??
46_sparow.indd 46 15-09-20 09:31