PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 45
tijdens de Airfair 2019 bleef de kennismaking met het nieuwe vliegtuig
echter beperkt tot een veelbelovend digitaal panel. Het toestel zelf zat
nog in het krat en de voorbereidingstijd was net te kort om delen van
deze tSi te kunnen tonen. In de maanden die volgden staken Lieuwe
en Jelmer koonstra echter de handen uit de mouwen. Langzaam maar
zeker werden de contouren zichtbaar van een laagdekker die door Frisi
anair als ‘full options demonstrator’ zou worden ingezet. Daarbij werd al
les op alles gezet om het toestel te kunnen tonen tijdens de Aero
2020 in het Duitse Friedrichshafen. Helaas gooide de coronapandemie
roet in het eten en werd deze beurs afgeblazen. Achter de schermen
werd echter stug doorgewerkt om het bewijs van luchtwaardigheid (bvl)
binnen te halen. Na ongeveer 650 uur bouwtijd werd deze ‘quick build’
tSi met het bvl getooid en als PHSLG ingeschreven.
Vliegen
Vrijdag 4 september 2020 werd na uitgebreide taxiproeven op vliegveld
Drachten besloten dat vliegen met de PHSLG verantwoord was. Wat
leidde tot een eerste, drie kwartier durende vlucht. Probleemloos verlo
pen en tot volle tevredenheid van de bouwers die de tSi opmerkelijk stil
vonden tijdens takeoff. Nadien volgde het nodige inregelwerk waarna
de vierzitter een week later voor het eerst te zien was tijdens de flyin op
eHGG. op 12 september maakte Frisianair met het toestel zijn opwach
ting op de Piloot en Vliegtuig Airfair 2020. Daar trok het vliegtuig direct
de nodige belangstelling en hadden de koonstra’s ‘heel wat uit te leg
gen’ over onder meer de Garmins G3X touch 10“ eFIS avionica en de
prestaties. Want ook die maakten indruk: klimsnelheden tot 1.000 fpm
(4,1 m/sec) en op 9.000 ft (2.743 m) kruissnelheden van 135145 kts
(250270 km/h) bij een uurverbruik van 2730 l euro 95 en een vlieg
bereik rond de 650 nm (1.200 km). Inmiddels zijn door Frisianair de
eerste drie tSi’s verkocht.
De Piloot en Vliegtuig Airfair 2019 beleefde een regelrechte primeur: Frisianair uit Drachten was net
benoemd tot Europees importeur van de door de Zuid-Afrikaanse The Airplane Factory (TAF) gevoerde
Sling TSi. Een zelf te bouwen vierzitter die dankzij de 141 pk sterke Rotax 915 iS turbo-aandrijving
internationaal al zeer goed was ontvangen.
bijschrift
Uitermate Geïnteresseerd publiek. (Foto : Christian Schrik)
tHe AIrPLANe FACtory Sling TSi
STATuSREPoRT Door: ruud Vos
??
? ?
??
??
45_slingtsi.indd 45 15-09-20 09:31