Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

4 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
In the picture
35 Vickers Supermarine Spitfire Mk.XVI PH-FVe
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 take-off Goof bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 o solo mio tim Donker
51 Analyse Luchtvaart als kop van jut
60 De veteraan Arie van der Linden
61 register Nederland
Belevenissen
56 Platte accu… toestel start niet meer na tussenlanding
De hangar
42 Verdraaide vleugel… Propeller is ook een vleugel
Experimental
40 kabels labelen Wat is welke kabel?
Historie
48 Ilyushin IL-4 russische bommenwerper uit WoII
52 Canadair Four North Star Lookalike van de DC-4
62 Scottish Aviation Pioneer StoL-toestel voor de jungle
Incidentanalyse
72 Doolhof Lissabon… toestellen komen nét los voor drempel
Industrie
22 Schiphol en corona Gevolgen zijn ongekend
32 Piloot en Vliegtuig Airfair 2020 Gezellige sfeer
59 red Sky Private pilotenopleider
Medisch
55 Hoe voorkom je een jetlag?
Mijn eigen vliegtuig
44 Lex Versteeg Aviat A-1C-180 Husky
Ontwikkelingen
16 onbemand vliegen Worden piloten overbodig?
24 Icarus Aerospace Wasp Multifunctioneel militair toestel
25 beta technologies Alia testprogramma van start
30 Arcus Fire F-45 eenmotorige turboprop
31 otto Aviation Celera 500L Laminair ontwerp
39 HX50 britse helikopter moet plek veroveren
Typebeschrijving
46 Wolfsberg Aircraft Sparrow ML toestel uit koolstofvezel
47 Zlin Savage Norden StoL-vliegtuig uit tsjechië
Status report
23 Flying-V eerste vlucht schaalmodel
26 Irkut MC-21 en Comac C919 kopers op proef gesteld
34 Herbouw Fokker D.21 Constructie is goedgekeurd
45 Sling tSi Zelfbouwvierzitter uit Zuid-Afrika
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
35 Op 27 mei 2020 werd Spitfire MK.16e
TB885/G-CKUE naar Midden Zeeland overge-
bracht. Op 17 augustus vertrok het toestel weer
naar de huidige thuisbasis Gilze-Rijen, maar nu
als tweede Spitfire in het Nederlandse luchtvaar-
tuigregister. De oorlogsjager is eigendom van
de Stichting Spitfire Flying Vintage Everyday, en
kreeg een plekje op Gilze-Rijen in de grote on-
derhoudshangar van de Koninklijke Luchtmacht
Historische Vlucht dichtbij Spitfire Mk.IVc.
16 Met de komst van MQ-9 Block 5 Reaper ver-
kenningsvliegtuigen doet het ‘onbemande vliegen’ zijn
intrede in Nederland. Want de Reapers zullen vanaf de
grond worden bestuurd. Wat direct tot de vraag leidt hoe
het zit met de grote en kleine luchtvaart. Want als daar
de zaken op een rij worden gezet, vallen ook hier verge-
lijkbare ontwikkelingen waar te nemen. Zou dit leiden
tot een behoefte aan minder piloten?
42 De propeller vormt tezamen
met de vliegtuigvleugel feitelijk het
wonder van de – gemotoriseerde –
luchtvaart. Zijn delicate vormen beïn-
vloeden ‘luchtkrachten’ en zetten die
om in zowel aandrijving als – via de
vleugels – lift. Een propeller is trou-
wens evengoed een vleugel, maar dan
verticaal roterend, en dient elke 50 of
100 draaiuren door gekwalificeerde
technici bekeken te worden.
56 Het plan stond als een huis: met drie man een fijn
dagje vliegen vanaf Vliegveld Hilversum. De route zou via
Spa-La Sauvenière Airport in de Belgische Ardennen lopen,
vervolgens naar Flugplatz Dahlemer Binz in de Duitse Eifel met
als kers op de taart een bezoekje aan de Grumman fly-in op
Bonn-Hangelar. Een van de weinige fly-ins die in 2020 door-
gang zou vinden. Maar de dag verliep anders…
26 Het geduld van kopers van de Irkut MC-21 en Comac C919 wordt
op de proef gesteld. Een spoedige aflevering is nog niet in zicht. Ga maar
na: de Chinese C919 maakte op 5 mei 2017 haar eerste vlucht, de Rus-
sische MC-21 volgde later die maand op 28 mei. De Russen lijken verder
met hun testprogramma, maar de beslissende certificeringsfase moet
nog beginnen. En dat terwijl de eerste klanten al jaren op hun vliegtuigen
wachten…
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 15-09-20 11:36