PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 39
De ambities liegen er niet om: de uitgekiende HX50 moet prestaties
koppelen aan ‘artistieke elegantie’. op die manier kan er een nieuw type
helikopter op de markt komen dat volgens de initiatiefnemers ook nog
eens bij zal gaan dragen aan een geheel nieuwe ervaring op het gebied
van ‘veiligheid, prestaties, avontuur, comfort en elegantie’.
POTENT
De nieuwe eenmotorige helikopter zal volledig uit kunststoffen worden
opgetrokken, wordt 9,8 m lang en gaat plek bieden aan een piloot en
vier passagiers in een 1,6 m brede cabine. Voor de HX50 is een leegge-
wicht voorzien van 850 kg bij een MtoW 1.650 kg en een maximale
nuttige lading van 800 kg. In de cabine is plek voor 90 kg bagage, terwijl
er tot 317 kg brandstof mee aan boord kan.
Hoewel nog geen motor geselecteerd is, wordt gesproken over een mo-
torvermogen van 500 pk tijdens take-off en 440 pk continu. Daarmee
moet een maximale kruissnelheid van 140 kts (259 km/h) mogelijk
worden op FL100 (3.048 m) bij een verbruik van 132 l/h. Wordt 110
kts (204 km/h) aangehouden, dan wordt 83 l/h verstookt. Daarbij wordt
gemikt op een vliegbereik van 700 nm (1.296 km).
Hill is optimistisch over de kansen en verwacht in 2022 te kunnen gaan
vliegen met drie prototypes, waarna in 2023 de eerste leveringen kun-
nen volgen.
De Britse nieuwkomer Hill Helicopters wil met de HX50 een plek veroveren op de markt voor lichte
helikopters. Het idee is afkomstig van Dr. Hill, een piloot met meer dan twintig jaar vliegervaring en de
nodige knowhow, onder meer opgedaan bij GKN Westland (het tegenwoordige Leonardo).
bijschrift
HX50: HIgH tecH, HIgH perForMance
ONtWiKKeLiNGeN Door: ruud Vos – Foto’s: Hill Helicopters
??
? ?
??
??
39_x50.indd 39 15-09-20 09:27