34 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2020
Alle onderdelen van het beroemde jachtvliegtuig uit de meidagen van
1940 zijn in de achterliggende periode met behulp van prestatiebereke-
ningen en luchtwaardigheidsdata samen met de in totaal 416 bouwte-
keningen kritisch tegen het licht gehouden. Het vliegtuigontwerp is daar-
mee nu offi cieel goedgekeurd en daarmee gecertifi ceerd. Voor de
mensen achter het project kwam het goede nieuws als een volkomen
verrassing. Tijdens de Open Hangar-dag zorgde het moment voor veel
emoties. Een hartverwarmend applaus van de aanwezigen vormde de
voorlopige bekroning van zes jaar keihard werken.
BELANGSTELLING
In deze corona-tijden mochten slechts 250 personen de open dag be-
zoeken. Iedereen hield zich keurig aan de strenge richtlijnen van het RI-
VM. Het zorgde alleen voor wat vertraging bij binnenkomst van de be-
zoekers die uit het hele land naar Hoogeveen waren gekomen.
De meeste waren vooral geïnteresseerd in de herbouw van de
klassieke Fokker D.21. De organisatie achter het project presenteerde
het laatste nieuws en een voorzichtige planning. Want wanneer zou
het vliegtuig zijn eerste vlucht kunnen maken?
De offi ciële certifi cering van de constructie is een zeer belangrijke
administratieve hobbel die nu genomen is. Voor een zogenoemd stan-
daard BVL, Bewijs Van Luchtwaardigheid, is nu alleen nog de goedkeu-
ring van de propeller nodig. Een Duitse specialist zal zich daar over een
aantal weken over buigen.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de toezichthouder van
het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij beoordeelt de aan-
vraag en kan over een paar maanden het BVL afgeven. ILT beoordeelt
het toestel op papier als een herbouw-Fokker D.21.
EN DAN…
In theorie zou nog dit jaar de motor kunnen worden getest en zouden
de eerste zogenoemde taxiruns gemaakt kunnen worden. Het moment
van de eerste vlucht is daarmee een stuk dichterbij gekomen. Inmiddels
is ook bekend geworden dat de voormalige RAF-vlieger en huidige test-
piloot, de Engelsman Dan Griffi th, de testvluchten gaat uitvoeren.
Op zondagmiddag 11 april 2021 moet tijdens een speciaal evenement,
dat geheel in het teken staat van 75+1 jaar bevrijding, op vliegveld
Hoogeveen de eerste openbare publieksvlucht gaan plaatsvinden. Na
een afwezigheid van 81 jaar keert er dan een Fokker D.21 terug in het
Nederlandse luchtruim.
Mooi nieuws en een belangrijke stap voorwaarts voor de bouwers van de Fokker D.21. Chief Engineer bij
Fokker Technologies Frank van Dalen overhandigde tijdens de Open Hangar-dag op Vliegveld Hoogeveen
aan projectleider Jack van Egmond de schriftelijke goedkeuring, de zogenoemde certifi cering, van de
constructie van de herbouw-Fokker D.21.
Bijschrift
PROJECT HERBOUW FOKKER D.21
STATUSREPORT Door: Sjoerd Looijenga – Foto: Olav de With
??
? ?
??
??
34_fokkerdr21.indd 34 15-09-20 09:26