PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 31
Volgens de initiatiefnemers kan de Celera 500L dankzij het laminaire
ontwerp (en daardoor 59 procent minder luchtweerstand) met slechts
een enkele 550 pk sterke reD A03 twaalf cilinder dieselmotor bij een
kruissnelheid van 740 km/h tot 8.300 km gaan overbruggen (saillant
detail: dezelfde motor kan ook worden aangetroffen in de nieuwe russi-
sche Yak-152 trainingsvliegtuigen).
RUIME CABINE
De Celera 500L gaat plaats bieden aan zes passagiers in een cabine op
stahoogte (188 cm) waarin tevens een toilet zal worden aangebracht in
een qua inhoud beduidend ruimer interieur dan dat van een Citation
CJ3+ of king Air 350 turboprop.
Volgens otto komen de kosten rond de 328 dollar per vlieguur te liggen
(tegen 2.100 voor een lichte jet). Het toestel wordt door een verbruik
van 18-25 mijl per gallon (29-40 km per 3,79 l diesel) tot tachtig pro-
cent minder vervuilend dan vergelijkbare jets. De onderneming is nu op
zoek naar fondsen om in 2021 het certificatieproject op te starten. Ge-
mikt wordt op een marktintroductie in 2025. Het ontwerp kan zonder al
te veel problemen met twintig procent worden opgerekt tot Celera 1000
L. ook zou een drone als typevariant kunnen worden ontwikkeld.
De Amerikaanse start-up Otto Aviation heeft meer details vrijgegeven van de door hen ontwikkelde
Celera 500L. Hoewel het toestel al op 12 november 2019 voor het eerst vloog, werd pas na 31 vluchten
met de N818WM op 25 augustus 2020 de openbaarheid opgezocht.
bijschrift
OttO AvIAtION CElERA 500l
ONtWikkeLiNgeN Door: ruud Vos – Foto’s: otto Aviation
??
? ?
??
??
Drone als typevariant.Plus 20 procent = de Celera 500L .
31_celera500l.indd 31 15-09-20 09:24