30 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2020
Het eerste prototype is inmiddels in aanbouw waarbij de bij Flight Struc-
tures gebouwde romp bij Pacifi c Aerospace wordt voorzien van vleugels.
Het toestel moet in 2023 vliegen en in 2024 op de markt komen. De
drie ondernemingen hebben hun krachten gebundeld in Firecatcher Air-
craft. Om het gebruik van het toestel in blusconfi guratie betaalbaar te
houden, wordt gewerkt met een zogenoemde ‘Pay-as-you-Go-construc-
tie.’ Daarbij is het vliegtuig permanent beschikbaar, maar hoeft er pas be-
taald te worden als er daadwerkelijk gevlogen wordt.
STOL
Het door Flight Structures getekende toestel wordt een Pratt & Whitney
Canada PT6-67F-aangedreven turboprop met Short Take-Off and Lan-
ding (STOL) eigenschappen. Daardoor kan het toestel inzetbaar worden
als blus- of licht vrachtvliegtuig, dan wel als commuter met plek voor ne-
gentien personen.
In vrachtuitvoering wordt ruimte voorzien voor drie LD-3-containers en
maximaal 2.500 kg vracht; worden passagiers vervoerd, dan kunnen de-
ze beschikken over een cabine met stahoogte.
In F-45 Firecatcher-blusuitvoering moet de F-45 tot 4.500 kg aan brandwe-
rende en vertragende vloeistoffen mee kunnen nemen. Daarbij wordt gemikt
op een kruissnelheid van 190 kts (350 km/h) bij een vliegbereik van 1.000
nm (1.852 km). Aan het toestel komt een prijskaartje te hangen van 4,2 mil-
joen dollar; de vracht- en passagiersvariant gaan elk 4,5 miljoen dollar kosten.
F-25
Gelijktijdig wordt gewerkt aan de F-25. Dat vliegtuig wordt de blusuitvoe-
ring van de Super-PAC XL, kan 300 kg meer nuttige lading meenemen
dan de XL die goed is voor 1.759 kg. Het toestel moet in 2021 gecertifi –
ceerd zijn en is te koop voor 2,2 miljoen dollar. Gemikt wordt op een
markt voor ongeveer honderd vliegtuigen de komende vijf jaar.
De Britse nieuwkomer Arcus Fire werkt momenteel in samenwerking met Flight Structures en Pacifi c
Aerospace uit Nieuw-Zeeland aan een nieuwe eenmotorige turboprop, de F-45. Voor het toestel worden
meerdere versies uitgedacht.
Bijschrift
ARCUS FIRE F-45
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Arcus Fire & Flight Structures
??
? ?
??
??
Flight Structures bouwt de romp. Tot 4.500 kg brandwerende vloeistoffen.
30_f45.indd 30 15-09-20 09:24