26 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
De eerste klanten wachten al jaren op hun vliegtuigen. Het gezegde
‘eerst zien dan geloven’ speelt ongetwijfeld ook een rol in de tot nu toe
lauwe reacties uit de westerse markt, gevoed door een dosis geopolitiek
armpje drukken. Laten we eens kijken waar ze staan.
irkUt mC-21
Allereerst de Irkut MC-21, het tweemotorige toestel voor 132-165 pas-
sagiers in de -200 versie en 163-211 in de -300, die als eerste is ont-
wikkeld. Vliegbereik 6.000-6.400 km, 25 procent zuiniger en 15 procent
goedkoper in gebruik dan de Airbus A320ceo en boeing 737NG. een
toestel met een opvallend brede romp (11 cm breder dan de A320neo,
27 breder dan de MAX). Voor dertig procent gemaakt van met koolstof-
vezel versterkte kunststoffen, waaronder de geavanceerde vleugels die
met vacuüm-infusietechnologie onder druk buiten een autoclaaf worden
gefabriceerd. De eerste afl evering stond gepland in 2019, maar dat
wordt nu op z’n vroegst de tweede helft van 2021.
Vier prototYpes
er vliegen vier MC-21 prototypes: 001, 002, 003 en 004. De 002 (pro-
ductienummer 003) voerde 29 tests uit in de waterbak van vliegveld
Ulyanovsk-Vostochny, die volgens Irkut medio juli 2020 succesvol zijn
verlopen. De 004 (productienummer 006) is het eerste toestel met een
interieur met vooralsnog 172 van de 211 stoelen, omdat achterin een
deel door testapparatuur in beslag wordt genomen. Het Gromov-vlieg-
testinstituut op vliegveld Zhukovsky bij Moskou is de thuisbasis van het
testprogramma, waar de toestellen naartoe zijn gevlogen nadat ze in Ir-
kutsk zijn gebouwd.
“De testvluchten worden uitgevoerd door piloten van Irkut Corporation
en United Aircraft Corporation (moederbedrijf UAC), samen met die van
rosaviatsiya (de federale luchtvaartdienst)”, zegt een woordvoerder van
Irkut. In april 2020 waren er ruim driehonderd vluchten gemaakt, maar
hoeveel dat er nu zijn laat hij onbeantwoord: “Irkut zal binnenkort het
aantal benodigde certifi catievluchten bekendmaken.”
Het geduld van kopers van de Irkut MC-21 en Comac C919 wordt op de proef gesteld. een spoedige af-
levering is nog niet in zicht. Ga maar na: de Chinese C919 maakte op 5 mei 2017 haar eerste vlucht, de
russische MC-21 volgde later die maand op 28 mei. De russen lijken verder met hun testprogramma,
maar de beslissende certifi ceringsfase moet nog beginnen.
gedUld is een sChone Zaak…
StatuSreport Door: richard Schuurman
eerste vlucht MC-21-300: 28 mei 2017.
26-27-28-29_russenenchinezen.indd 26 15-09-20 09:23