Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 23
kLM presenteerde het schaalmodel voor het eerst tijdens het 100-jarig
bestaan van de luchtvaartmaatschappij in oktober 2019. Inmiddels zijn
diverse partners bij het project betrokken, waaronder fabrikant Airbus.
kLM’s president-directeur elbers: “De luchtvaartsector verduurzamen
kun je niet alleen, maar moet je samen doen. Samenwerking met part-
ners en het delen van kennis brengt ons allemaal verder. Daarom zullen
we met alle partners het concept van Flying-V verder uitwerken. De vol-
gende stap zal zijn om de Flying V te kunnen laten vliegen op duurzame
brandstof.
We waren inmiddels erg nieuwsgierig naar de vliegeigenschappen van
de Flying-V. Want het ontwerp past binnen ons Fly responsibly-initiatief,
dat staat voor alles wat we doen en zullen gaan doen om onze duur-
zaamheid te verbeteren. We willen een duurzame toekomst voor de
luchtvaart en innoveren hoort daarbij. kLM staat niet voor niets al vele
jaren in de top drie van meest duurzame airlines wereldwijd in de Dow
Jones Sustainability Index. Dat willen we in de toekomst ook waar blijven
maken. We zijn dan ook erg trots dat we dit in zo’n korte periode met el-
kaar hebben kunnen realiseren,” aldus elbert.
Super efficiënt
De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstands-
vliegtuig. Het ontwerp van het vliegtuig integreert de passagierscabine, het
vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een spectaculai-
re V-vorm ontstaat. Computerberekeningen hebben voorspeld dat de ver-
beterde aerodynamische vorm en het verminderde gewicht van het vlieg-
tuig het brandstofverbruik met twintig procent zullen verminderen in
vergelijking met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag.
teStvlucht
Projectleider Dr. roelof Vos en zijn team van onderzoekers en ingenieurs
togen met het schaalmodel van de Flying-V voor de vliegproeven naar
een goed bewaakte vliegbasis in Duitsland, waar ze samen met een
team van Airbus konden werken. De taak van de tU Delft dronepiloot:
opstijgen, een aantal testmanoeuvres uitvoeren en als de accu’s bijna
leeg zijn, landen. en dat is gelukt. Vos: “berekeningen lieten zien dat op-
stijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier
wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwer-
kelijk vliegt.”
De rotatie bij het opstijgen was eenvoudig en gebeurde met een snel-
heid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de
vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld. De vlucht bevestigde
dat het huidige ontwerp nog steeds te veel ‘Dutch roll’ (wiebelingen)
laat zien, waardoor er een vrij ruwe landing werd gemaakt. een volgende
stap voor het team is om de tijdens de vlucht verzamelde gegevens te
gebruiken voor een aerodynamisch (software) model van het vliegtuig.
Hiermee kan het team het vliegtuig programmeren in een vluchtsimula-
tor voor toekomstig onderzoek. Het team zal ook het schaalmodel voor-
bereiden op verdere vliegproeven.
Het schaalmodel van de Flying-V heeft in augustus 2020 voor het eerst gevlogen. Anderhalf jaar geleden
kondigden TU Delft en KLM tijdens IATA 2019 de start aan van het ontwerp van het energiezuinige vlieg-
tuig van de toekomst. Na uitgebreide windtunneltests en grondtesten was het onlangs eindelijk zover.
bijschrift
eerSte VLUCHt Schaalmodel flying-v
STATUSreporT Door: ruud Vos – Foto’s: tU Delft Malcolm brown
??
? ?
flying-v in het kort
Motoren ducted fan elektrisch, 4 kW elk
Lengte 2,76 m
Spanwijdte 3,06 m
Accu’s (Lipo) 6,5 kg
Gewicht 22,5 kg
??
??
23_flyingv.indd 23 15-09-20 09:22