Pagina 22 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

22 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
In deze maanden van 2020 registreerde Amsterdam Airport Schiphol een af-
name van het aantal passagiers met 62,1% tot 13,1 miljoen (HJ 2019: 34,5
miljoen). Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol daalde vervolgens met
52,1% naar 115.952 (HJ 2019: 242.107). Het vrachtvolume liet eveneens
een daling zien van 14,5% naar 656.000 ton (HJ 2019: 767.000 ton).
ook op eindhoven Airport daalde het aantal passagiers tot 1,1 miljoen
(-65%) en het aantal vliegtuigbewegingen tot 8.339 (58%). op rotter-
dam the Hague Airport slonk het aantal passagiers in de eerste helft van
2020 met 71% tot 274.148, en daalde het aantal vliegtuigbewegingen
tot 2.514 (-68%).
Onzekere verwachtingen
Voor 2020 verwacht Schiphol Group een afname in aantallen passagiers
tussen 55% en 72% ten opzichte van 2019. De vooruitzichten voor de
komende jaren zijn volgens de onderneming zeer onzeker en hangen af
van de ontwikkeling van de pandemie, de komst van een vaccin, internati-
onale coördinatie van reismaatregelen, het profiel van het economisch
herstel en veranderingen in het gedrag van passagiers en bedrijven.
op basis van scenario’s is de verwachting dat het verkeer pas in 2023-
2025 weer op het niveau van 2019 zal zijn. Daarom heeft de Schiphol
Group besloten zijn kosten aan te passen aan de nieuwe vooruitzichten.
Schiphol streeft ernaar om zijn totale bedrijfslasten met ongeveer 20-25%
te verlagen in 2021 en 2022. De gevolgen voor de werkgelegenheid zijn
nog onzeker, maar verwacht wordt dat het zal gaan om enkele honderden
functies op het totale personeelsbestand van ongeveer 3.000.
Maatregelen
om overdracht van CoVID-19 tegen te gaan en om passagiers en me-
dewerkers het vertrouwen te geven dat zij veilig en verantwoord kunnen
vliegen, is een uitgebreide reeks maatregelen ingesteld. Het gaat daarbij
onder meer om de informatievoorziening aan passagiers, vragenlijsten
over de gezondheid van reizigers, social distancing op de luchthavens,
het dragen van mondkapjes, verbeterde ventilatie en reiniging, het instal-
leren van desinfecterende apparatuur (waaronder reiniging door UV-C-
licht) en het op risicofactoren gebaseerd testen van passagiers.
Volgens de luchthaven moet er echter beter worden samengewerkt om
met reizen samenhangende eisen af te stemmen. Schiphol is daarbij
voorstander van een systeem waarbij wordt getest bij reizen van en naar
landen waarvoor code oranje of rood geldt.
gevOlgen prOjecten
De CoVID-19-crisis heeft ook gevolgen voor de hoogte van investerin-
gen in Schiphol. toch verwacht Schiphol in 2020 en 2021 nog altijd on-
geveer 1,5 miljard euro te investeren. Daarbij wordt voorrang gegeven
aan veiligheids- en hygiënemaatregelen. ook blijft de luchthaven inves-
teren in onderhoud, veiligheid, duurzaamheid, kwaliteit van de dienstver-
lening en innovatie. Schiphol heeft de maanden met minimaal luchtver-
keer benut om een aantal innovatie- en onderhoudsprojecten versneld
uit te voeren. De bouw van de nieuwe pier en de herinrichting van Ver-
trek 1 is in volle gang. Andere projecten, waaronder de bouw van de
nieuwe terminal, zijn voor minstens twee jaar uitgesteld.
De gevolgen van de COVID-19-pandemie voor de luchthavens van Royal Schiphol Group en voor de
luchtvaartsector als geheel, zijn ongekend. Dit blijkt uit eind augustus gepresenteerde halfjaarcijfers van
de luchthaven over de eerste zes maanden van 2020.
bijschrift
SchiphOl: GeVolGen CoronApAnDemIe onGekenD
InDuStRIe Door: ruud Vos – Foto: Schiphol Group/marco Spuyman
??
? ?
??
??
22_schiphol.indd 22 15-09-20 09:19