Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

20 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
Zonen en dochters van pa’s en ma’s die vliegen, kom je bij
alle vliegscholen tegen. blijkbaar is het vak van piloot, en/of
de aanleg, en/of de passie behoorlijk overerfelijk! of wel-
licht wordt er aan de eetkamertafel schandalig veel reclame
gemaakt. of beide. Dat kan ook. Hoe het precies in elkaar
zit laten we de experts op het gebied van ‘nature and nur-
ture’ maar uitvechten. Zo vliegt de vader van tim Donkers
bij de kLM, en is tim van plan dat later zelf ook te gaan
doen.
De KLM heeft de voorkeur?
“Ja dat zeker. er zijn natuurlijk nog veel meer andere maat-
schappijen maar bij mij geeft de kLM het beste gevoel. Na-
tuurlijk is dit bepaald geen ideale tijd, maar misschien is het
op de lange termijn juist weer heel goed om nu te begin-
nen. Je weet niet. er gaat ook nogal wat tijd overheen. en
eerst moet ik nog twee jaar naar het atheneum. Maar wel
mooi om nu in elk geval al het LAPL te doen.”
Maar daarna ga je het wel ‘integrated’ doen en niet modu-
lair?
“Ja, het liefst via de kLS.”
Hoe ben je eigenlijk in Duitsland terechtgekomen?
“Ik woon in Warnsveld, dus dat is best ver. Maar een vriend
van mijn vader had goede ervaringen opgedaan daar bij Dik
en Ingrid, en zo zijn we daar dus terechtgekomen.”
En lessen in Duitsland? Dat is wel even iets anders? Je moet
bijvoorbeeld wel weten wat ‘Gegenwindstrecke’ betekent…
“Ja, Duits spreken is wel nodig op Stadtlohn, want alle ha-
venmeesters op het vliegveld spreken natuurlijk engels,
maar ze doen het niet allemaal continu. eentje doet het
consequent wel. Maar de taal is geen probleem; want ik
heb Duits op school. Daar leren we alleen niet de lucht-
vaarttermen, natuurlijk. Maar die pik je snel genoeg op als
je een tijdje vliegt.”
Van tevoren veel flightsim gedaan?
“Ja, dat helpt behoorlijk. Vooral de coördinatie voeten en
handen leer je goed, als je tenminste de juiste hardware
hebt. Ik heb vrij basaal materiaal, voetenstuur en yoke,
maar toch werkt dat al heel goed. en de communicatie met
de verkeersleiding, die leer je ook. Maar om de waarheid te
zeggen, ben ik opgehouden met simmen toen ik echt ging
vliegen.”
Rare dingen meegemaakt, nu al?
“Nee eigenlijk niet. eén keer gingen we weg met wat min-
der goed weer. De meteo hadden we uitgebreid gecheckt
en die zag er redelijk goed uit, maar eenmaal in take-off
bleek de wolkenbasis op zevenhonderd voet te zitten, en
was het zicht ook nog eens heel slecht. toen hebben we
‘m maar meteen weer neergezet na één laag circuitje.”
De solo, hoe ging die?
“Ik verwachtte ‘m eigenlijk nog totaal niet. Maar de instruc-
teur zei op een gegeven moment: dat gaat best goed, zou
je het eens solo willen proberen?’ Dat heb ik toen gedaan,
en alles ging prima.”
Niet nerveus of zo?
“Nee, eigenlijk totaal niet. Misschien de eerste minuut of zo,
maar nadat ik de motor weer aangezet had was alle spanning
weg en dacht ik: dit moet wel lukken. en dat was ook zo.”
Nuchtere knaap, die Tim. Die komt er wel. Nu maar hopen
dat de KLM die corona overleeft…
O SOLO MIO Door: Goof bakker
“Ik verwachtte ‘m eIgenlIjk nog nIet”
“toen ik de
motor weer
opstartte
was alle
spanning
weg…”
naam Tim Donker
Beroep scholier atheneum
leeftijd 17 (!) jaar
toestel Tecnam P92
School FunFlight Stadtlohn
Instructeur(s) Dinand, Bert, Frank, Dennis
er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek o Solo mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? goof
Bakker interviewt u dan graag.
mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 15-09-20 09:18