Pagina 17 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 17
Het systeem werd ontwikkeld in lijn met het Amerikaanse Defense Ad-
vanced research Projects Agency (DArPA) dat op zoek is naar een een-
voudig aan te brengen en te verwijderen systeem. Daarmee wil DArPA
de werkdruk in de cabine verlagen zonder de prestaties van het toestel
of de vliegveiligheid in gevaar te brengen.
robopilot
ook op andere plekken wordt op dat moment gewerkt aan vluchtonder-
steuning met robots als letterlijk helpende hand. Zo voert het US Air For-
ce research Laboratory (AFrL) in samenwerking met het Amerikaanse
Dzyne technologies begin augustus 2019 een vlucht uit waarbij een in
bijschrift
??
? ?
??
??
‘ALIAS’ aan het werk in de rechterstoel. (Foto: Aurora Flight Sciences) ‘robopilot’ bestuurde twee uur een C206. (Foto: AFrL)
…. dankzij ingrijpende aanpassingen.
reliable robotics
Vrijwel gelijktijdig kwam de al even Amerikaanse nieuwkomer Reliable
Robotics naar buiten met een achter de schermen ontwikkeld systeem
waarmee kleine vliegtuigen autonoom kunnen vliegen of optioneel
door piloten op de grond bestuurd kunnen worden. Ook hier werd niet
over een nacht ijs gegaan voordat de publiciteit werd opgezocht. Zo
werd in december 2018 een eerste gate-to-gate vlucht uitgevoerd
waarbij een aangepaste Cessna 172 Skyhawk op afstand vanaf de
grond werd bestuurd. Negen maanden later durfde Reliable het aan
een volledig autonome vlucht uit te voeren waarbij het hele vluchtver-
loop van startaanloop tot landing volledig automatisch verliep.
kort daarna werden de proeven voortgezet met een Cessna 208 Cara-
van. Dat toestel voltooide op 12 juni 2020 voor het eerst een autono-
me landing hoewel een piloot aan boord was om in te grijpen voor het
geval dat…
Na deze succesvolle test wordt nu samen met de Amerikaanse lucht-
vaartautoriteit FAA toegewerkt naar zowel Part 23 (vracht) als Part 25
(passagiers) certificatie.
Achter dit in 2017 opgerichte Reliable Robotics gaan medewerkers
schuil die hun sporen hebben verdiend bij de softwareontwikkeling
voor onder meer het SpaceX-ruimteprogramma, het autopilot-program-
ma van autofabrikant tesla, de Falcon 9 draagraket en de ontwikkeling
van Boeings 787 en de Airbus A380. Het bedrijf kon dankzij een start-
kapitaal van 33,5 miljoen dollar een begin maken met de ontwikkeling
van de software en bijbehorende besturingssystemen.
De autonoom vliegende C172 Skyhawk.
Deze Caravan kan al autonoom landen…
16-17-18-19_pilotenoverbodig.indd 17 15-09-20 09:18