Pagina 16 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

16 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020
In de cockpit van moderne verkeersvliegtuigen en geavanceerde Gene-
ral Aviation-varianten is de aanwezigheid van een ‘autopilot’ de gewoon-
ste zaak van de wereld. Na take-off wordt deze ingeschakeld waarna
slaafs de ingestelde hoogte door vooraf bepaalde snelheid en richting
wordt aangehouden. kort voor de landing wordt vervolgens de besturing
weer overgenomen door de piloot.
tegen deze achtergrond zijn de ontwikkelingen rond ‘autonoom’ vliegen
eigenlijk een logische vervolgstap. Simpel gezegd: als een autopilot gas
terug kan nemen, dan kan zo’n systeem toch ook gas geven? en dat is
precies wat Airbus uitzocht in het kader van het Autonomous taxi, take-
off & Landing (AttoL) project. In de loop van 2020 werden in het kader
van dit project automatische taxi- en landingsproeven uitgevoerd. Medio
juni waren meer dan vijfhonderd testvluchten uitgevoerd. Daarbij wer-
den onder meer videodata verzameld. ook werd een serie van zes test-
vluchten uitgevoerd die elk bestonden uit vijf geautomatiseerde starts en
landingen. De piloten schoven na goedkeuring voor vertrek door de ver-
keersleiding via de automatische piloot de gashendels naar voren zon-
der verder ook maar iets aan te raken tijdens de startaanloop, take-off,
vluchten en lading.
ook in het ‘kleinere’ segment speelt zich het nodige af waarbij militaire
en civiele ontwikkelingen door elkaar lopen. Zo werd het Amerikaanse
technologiebedrijf Aurora Flight Sciences in november 2017 overgeno-
men door boeing engineering, test & technology. Aurora ging sindsdien
gewoon onder eigen naam als boeing-dochterbedrijf verder met het
ontwikkelen en produceren van luchtvaartplatforms en autonome syste-
men. een deel van de inspanningen wordt gepleegd binnen het zoge-
noemde Aircrew Labor In-Cockpit Automation System (ALIAS). Daarbij is
sprake van een geautomatiseerde copiloot die tijdens een vlucht hand-
en spandiensten verricht. In tegenstelling tot een ‘gewone’ autopilot
voert ALIAS daadwerkelijk handelingen uit waaronder het geven van in-
put op de pedalen, het stuur of de gasschuif. De opdrachten worden ge-
geven via een tabletcomputer. Na testvluchten met een Diamond DA42
(2015), een Cessna 208 Caravan (2016), een DHC-2 beaver en een
bell UH-1 Iroquois helikopter (2017) was ALIAS in 2017 klaar voor het
‘grote’ werk. Wat in november 2017 leidde tot het gesimuleerd aan de
grond zetten van een boeing 737-800NG in een Full Flight Simulator
waarbij de robot als copiloot autonoom een gesimuleerde landing uit-
voerde.
Met de komst van vier bestelde MQ-9 Block 5 Reaper verkenningsvliegtuigen doet het ‘onbemande
vliegen’ zijn intrede in Nederland. Want de Reapers zullen door een piloot en een operator in een
‘kantoor’ vanaf de grond worden bestuurd. Wat direct tot de vraag leidt hoe het zit met de grote en
kleine luchtvaart. Want als daar de meest recente hoogtepunten op een rij worden gezet, zijn ook in
die segmenten vergelijkbare ontwikkelingen waar te nemen. Of dit leidt tot een behoefte aan minder
piloten, moet echter worden afgewacht.
Worden echte piloten overbodig?
ONtWikkeliNgeN Door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
(Foto: reliable robotics)
16-17-18-19_pilotenoverbodig.indd 16 15-09-20 09:18