Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 15
VERTIcaL aERoSPacE
De britse nieuwkomer Vertical Aerospace heeft
het ontwerp van hun eVtoL aangepast. In
plaats van acht rotors voor lift en voorwaartse
snelheid wordt nu geopteerd voor een tilt
rotorachtige vleugelconstructie, Honeywell fly
bywire besturing en een Vvormige staart. Het
12,8 m lange prototype krijgt een spanwijdte
van 14,94 m. De VA1X moet in 2021 vliegen
waarbij een vliegbereik van 160 km wordt
voorzien bij een kruissnelheid van 150 mph
(240 km/h) en een nuttige lading van 450 kg.
Als alles volgens plan verloopt moet het toe
stel in 2024 op de markt komen na certificatie
onder de nieuwe Special Conditions VtoLre
gels. n
WIzz aIR
Wizz Air gaat vier bestelde A321neo’s verkopen aan de China Development bank Financial Lea
sing Co., Limited (CDb Leasing). Na levering tussen het eerste en derde kwartaal van 2021 zullen
de vliegtuigen voor een langere periode worden gehuurd bij Sbb. Wizz Air is tot op heden de
grootste A321neoklant. De Pratt & Whitney GtF aangedreven vliegtuigen gaan plaats bieden aan
239 passagiers.
Het Hongaarse ministerie van buitenlandse Zaken heeft een A330200F vrachtvliegtuig gekocht
van Qatar Airways. Het ministerie nam dit besluit vanwege een nijpend tekort aan transportcapaci
teit als gevolg van de coronapandemie. Het toestel zal niet door piloten van het ministerie worden
gevlogen, maar in lease worden ondergebracht bij Wizz Air voor het uitvoeren van vrachtvluchten.
Door het vliegtuig bij een civiele operator onder te brengen kan de Hongaarse regering ingewik
kelde internationale procedures omzeilen die samenhangen met militair gebruik. Het Hongaarse
ministerie kon het toestel op de kop tikken omdat Qatar Airways Cargo langzaam maar zeker af
scheid neemt van vijf sinds 2014 ontvangen A330200F’s om deze te vervangen door boeing
777Fvrachtvarianten. Daarvan bevinden zich er inmiddels 21 in de vloot naast een duo 7478F
vrachtvarianten. n
TuPoLEV
tupolev heeft op 22 augustus 2020 een eer
ste 2:33 uur durende testvlucht uitgevoerd
met de gemoderniseerde tu95MSM langeaf
standbommenwerper. Het 900 km/h snelle
toestel (NAto code ‘bear’) werd bij beriev on
der handen genomen waarna het tijdens de
eerste vlucht een hoogte bereikte van 9.000
m. tijdens de ombouwfase werden onder
meer vier elk 15.000 pk sterke, eveneens ge
moderniseerde kusnezow k12MPM turbo
propmotoren ingebouwd die nu trillingsarme,
contraroterende propellers aandrijven. ook
werden de tactische en boordsystemen gemo
derniseerd. n
TExTRoN aVIaTIoN
textron Aviation heeft een beechcraft king Air
350er overgedragen aan het Australische Sky
traders. Deze zal de turboprop onderhouden
voor de politie in de Australische deelstaat Vic
toria. Daar zal het toestel worden bemand
door politiemedewerkers van de Victoria Police
Air Wing (VPAW) voor onder meer handha
vingstaken en het uitvoeren van veiligheids en
reddingsmissies. De king Air is daarom uitge
rust met missieapparatuur waarmee onder
meer bewegende doelen op de grond kunnen
worden gevolgd. Missiegegevens kunnen via
tactische radio’s en datadownlink met grond
stations worden gedeeld. Het toestel is uitge
rust met sterkere Pratt and Whitney Pt6A67A
motoren en vierbladige Harzellpropellers die
door textron als fabrieksoptie worden aange
boden. n
TExaS aIRcRafT maNufacTuRINg
texas Aircraft Manufacturing (tAM) gaat hun
Colt LSA ook uitrusten met Garmin G3X touch
avionica. De Colt wordt tot op heden geleverd
met een Dynon SkyView HDX panel, ADSb
out en een autopilot (twee assen). op ver
zoek van vliegopleiders wordt nu ook een vari
ant aangeboden met G3X touch eFIS en GtN
650. De basisversie met Garmin VFr gaat US$
139.000 kosten terwijl de ‘Heavy IFr’variant
ruwweg US$ 170.000 moet gaan kosten. De
Colt heeft een 100 pk sterke rotax 912 ULS
voor het brandschot die een Sterno composiet
propeller aandrijft. er wordt daarmee een
kruissnelheid voorzien van 110 kts (203
km/h) bij 75 procent motorvermogen. Ge
sproken wordt vervolgens over een overtrek bij
38 kts (70 km/h). n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 15-09-20 09:17