Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2020 13
ENgINEEREd PRoPuLSIoN SySTEmS
De Amerikaanse motorontwikkelaar en bou
wer engineered Propulsion Systems (ePS)
heeft faillissement aangevraagd. Volgens ePS
waren er geen gegadigden die financieel heil
zagen in de serieproductie van de Graflight V8
dieselmotor waaraan sinds 2010 gesleuteld
werd. Met de Graflight V8 werd voor het eerst
in mei 2014 gevlogen in een aangepaste Cir
rus Sr22. In 2019 was ePS nog aanwezig tij
dens de Aero 2019 in het Duitse Friedrichs
hafen. Daar werd nog gesproken over een
aantal motorblokken met vermogens liggend
tussen de 328 en 450 pk. n
LEoNaRdo comPaNy
PIPER aIRcRafT
bij Piper Aircraft wordt deze dagen een mijlpaal bereikt
als daar de vijfduizendste PA28 Archer wordt afgele
verd. Met het eenmotorige toestel worden inmiddels
motorproeven gedaan. Piper heeft sinds de eerste
vlucht in januari 1960 meer dan 32.000 PAvarianten
afgeleverd. Het eerste toestel was de PA28180 met
180 pk sterke o360A4Mmotor. Vergeleken met de
PA28 Cherokee had het een langere romp, iets meer
spanwijdte en een grotere staartsectie. De Archer in
haar huidige vorm kreeg in 1972 het Amerikaanse
typecertificaat. In 1975 verscheen de PA28181 Archer
II en nog weer negentien jaar later de PA28181 Ar
cher III. Het model is tegenwoordig leverbaar als PA
28180 Archer LX en Archer tX met een Lycoming o
360motor en Garmin G1000 Nxi digitale cockpit. ook
is het toestel te verkrijgen als PA18 Archer DX met CD
155 dieselmotor. De belangrijkste afnemers zijn mo
menteel (Amerikaanse) vliegscholen. n
aW609
De lokale
overheid
van tokio
evalueert
de AW609
tiltrotor
voor mo
gelijke toekomstige inzet vanaf het eiland
ogasawara. Daarbij wordt vooral gekeken
naar het vliegbereik en inzetbaarheid onder
verschillende weersomstandigheden op dit
op bijna 1.000 km van de Japanse hoofdstad
gelegen eiland. De AW609 wordt aangebo
den in de klasse met een MtoW van 8.000
kg en heeft een nuttige lading van 2.860 kg.
er wordt met negen passagiers aan boord
een kruissnelheid voorzien van 275 kts (510
km/h) op FL250 (7.620 m) bij een vliegbe
reik van 700 nm (1.389 kg). Met extra tanks
loopt dit op tot 1.000 nm (1.852 km). De
Amerikaanse erA Group tekende als launch
customer tijdens de Heliexpo 2016 een in
tentieovereenkomst die moest leiden tot de
komst van een emergency Medical Service
(eMS) variant. De eerste twee toestellen zijn
momenteel in aanbouw in Philadelphia waar
zich ook een AW609 Full Flight Simulator be
vindt voor ingebruikname eind 2020. n
aW169
Leonardo werkt aan een AW169 helikopter die naast een vast en een intrekbaar landingsgestel
ook leverbaar wordt met skids. Deze AW169variant wordt ontwikkeld op verzoek van militaire
klanten en gebruikers van dit type helikopter in overheidsdienst. Zo wil het Italiaanse leger deze
toepassing gemonteerd zien onder toekomstige Light Utility Helicopters (LUH) van dit inmiddels
bestelde helikoptertype. een bijkomend voordeel van skids zijn lagere onderhoudskosten en
een gewichtsbesparing van ongeveer 100 kg. AgustaWestland leverde al de met skids uitgevoer
de AW109 trekker. n
aW101
De eerste Noorse AW101 reddingshelikopters
zijn begin september 2020 op de marineba
sis Sola in gebruik genomen. De helikopters
die onder vrijwel alle weersomstandigheden
kunnen vliegen, vervangen er bedaagde Sea
king helikopters. Noorwegen bestelde in
2014 bij Leonardo zestien driemotorige toe
stellen van dit type. Daarvan zijn er tot op he
den acht geleverd, terwijl er in de loop van
2020 nog eens drie zullen volgen die eind
2021 overgedragen moeten zijn. Met het oog
op de Search And rescue (SAr) taken krijgen
de helikopters een geavanceerde radar die
kleine ‘objecten’ op grote afstand waar kan
nemen. ook worden ze uitgerust met een
zoeksysteem dat signalen van mobiele tele
foons op kan vangen, ook al bevinden deze
zich onder een sneeuwdek. De Noorse kust
wacht kreeg kort na ontvangst van de eerste
AW101 eind november 2017 te maken met
een incident waarbij een nagelnieuwe Noor
se AW101 beschadigd werd door onder meer
menselijke fouten. n
KoREa aERoSPacE INduSTRIES
korea Aerospace Industries Co. (kAI) is begonnen met de assemblage van het
eerste tweemotorige kFX gevechtsvliegtuig. De ontwikkeling ervan werd in
2015 in gang gezet om bij de republic of korea Air Force (rokAF) verouderde
F4e Phantom II en Northrop F5e tiger II gevechtsvliegtuigen te vervangen. Het
concept ervan werd in 2018 wereldkundig gemaakt. Wanneer alles meezit moet
de eerste kFX in de eerste helft van 2021 vliegen en vanaf 2026 operationeel
inzetbaar zijn. Gemikt wordt op een topsnelheid van Mach 1.81 bij een vliegbe
reik van 2.900 km waarbij het toestel over veel van de eigenschappen van de F35A Lightning II
zal gaan beschikken. Dat moet onder meer blijken uit een gevechtslading van 7.700 kg en de mo
gelijkheid op tien punten wapenlast mee te voeren, waaronder de Duitse IrISt raket of de even
eens europese radargeleide MbDA’s Meteorraketten. ook zal een in eigen land ontwikkelde Ae
SAradar worden ingebouwd. Uiteindelijk wil de rokAF over 120 vliegtuigen van dit type beschik
ken die tussen 2026 en 2032 geleverd moeten worden. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 15-09-20 09:17