76 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016
OngevAlAnAlySe Door: Harro ranter, the Aviation Safety Network – Foto: beA
weer onder controle te krijgen. De MD-83 slaat ’s nachts om 01:47 uur
te pletter in de woestijn. Alle 116 inzittenden komen om.
Onderzoek
Door de kracht waarmee het vliegtuig de grond raakte, zijn de containers
van de zwarte dozen zwaar beschadigd. ook de extra verstevigde bin-
nenste behuizing van de cockpit voice recorder is flink beschadigd. De
magnetische tape moet worden hersteld omdat deze op verschillende
plaatsen gebroken is. Maar bij het afluisteren blijken de geluidsopnamen
van verschillende vluchten over elkaar heen opgenomen te zijn. Het wis-
mechanisme waarmee de opnames periodiek worden gewist, was een
aantal vluchten terug stuk gegaan. Hierdoor is de opname onbruikbaar.
Gelukkig blijken de beschermde geheugenchips van de vluchtrecorder
nog intact, waardoor de onderzoekers een duidelijk beeld hebben van
de belangrijkste vluchtparameters.
Hierop is duidelijk te zien dat de ePr van de rechtermotor onlogische
waarden weergeeft, wanneer het vliegtuig zo’n twee minuten op kruis-
hoogte vliegt.
een kleine minuut later laat ook de linkermotor die onlogische waarden
zien. De onderzoekers concluderen dat de meting van de druk aan de
voorkant van de motor niet klopt, vermoedelijk omdat de sensoren in de
‘neuskegel’ van de motoren verstopt raakten door ijsafzetting. Deze ijsaf-
zetting wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van koude, vochtige
lucht aan de rand van de storm.
De autothrottle wordt gevoed met deze onjuiste gegevens en denkt
daardoor dat er minder stuwkracht nodig is. Hierdoor loopt de snelheid
terug en neigt het vliegtuig te gaan dalen. De automatische piloot is ech-
ter ingesteld om de hoogte van FL310 vast te houden, dus brengt die
de neus omhoog. Dit gaat zo door totdat het vliegtuig overtrokken raakt.
De ramp had voorkomen kunnen worden wanneer de bemanning tijdig
de anti-ijsafzettingssystemen van de motoren had aangezet. Dit systeem
zorgt voor verwarming van bepaalde delen zoals de sensor in de neus-
kegel van de motor. Maar de procedures van de boeing stelden dat de-
ze systemen pas aangezet hoeven te worden wanneer de vliegers vocht
of ijsafzetting waarnemen op de ramen.
IJskristallen in de lucht hoeven niet altijd zichtbaar te zijn op de ramen,
maar kunnen toch de druksensor in de motor blokkeren.
Plaats van impact.
ook de tape van de voice recorder was beschadigd.
74-75-76-77_ongevalanalyse.indd 76 19-09-16 16:59