72 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016
Plek voor 32 passagiers.
HIStoRIe Door: thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
op 30 september 1968 begon de russische nationale luchtvaartmaat-
schappij Aeroflot passagiersvluchten uit te voeren met de Yak-40.
In 1980 werden reeds 276 binnenlandse bestemmingen bediend.
In 1993 had Aeroflot met Yak-40’s 354 miljoen passagiers vervoerd.
Lange tijd was de Yak-40 de ruggengraat van Aeroflots locale lucht-
lijnen.
In november 1981, toen de productie eindigde, waren er tussen de
1.011 en 1.013 Yak-40’s van de productielijn bij Saratov gerold.
elegante lijnen en een lange vleugel…
Productie in de Saratov-fabriek.
Yak-40 van Aerogaviota uit Cuba. (Foto: Jozef Mols)
exPort
Naast het gebruik in de Sovjet-Unie was de Yak-40 ook een exportsucces.
Het was het eerste Sovjet/russische vliegtuig dat certificaties kreeg in Ita-
lië en Duitsland. Het Italiaanse concern Aertirrena uit Florence werd distri-
buteur voor de westerse wereld. tussen 1970 en 1975 werden drie Yak-
40eC-exportversies aan het bedrijf geleverd met Collins-instrumenten. De
Yak-40 werd gedemonstreerd in 75 landen, inclusief de Verenigde Staten
waar orders werden bemachtigd. 130 toestellen werden geëxporteerd
70-71-72-73_yak40.indd 72 20-09-16 13:21