70 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016
Aleksandr S. Yakovlev en zijn ontwerpteam gingen aan het werk en bin-
nen anderhalf jaar waren het ontwerp en de constructie van de eerste
van vijf prototypes klaar. De eerste vlucht werd op 21 oktober 1966 ge-
maakt door A.L. kolosov en Yu. b. Petrov.
De eisen die aan het vliegtuig werden gesteld, waren: betrouwbaarheid,
eenvoudige constructie, operationele eenvoud, veiligheid en het vermo-
gen om te opereren vanaf primitieve velden met slechts een basic uit-
rusting. De Yak-40, zoals het nieuwe vliegtuig werd aangeduid, kreeg
een rechte vleugel met een ruim bemeten oppervlak: 70 m2. Dat had
als voordeel dat geen ingewikkelde kleppenconstructie hoefde te wor-
den toegepast. Drie 1.500 kg/st Ivchenko AI-25 turbofans zorgden in
combinatie met een gunstige verhouding gewicht/stuwdruk voor uitste-
kende start- en landingseigenschappen en garandeerden extra veilig-
heid, mocht een van de motoren uitvallen. twee motoren bevonden
zich achter tegen de zijkant van de romp en een derde motor was ach-
ter in de romp geplaatst, met de luchtinlaat boven op de romp onder
het kielvlak. De vleugel had aan elke kant driedelige flaps en tweedelige
handbediende ailerons. Het gewicht van de achterin geplaatste motoren
in combinatie met een rechte vleugel in plaats van een pijlvleugel,
maakten dat de passagierscabine zich voor de vleugel bevond. Achter
in de romp was aan de onderkant een hydraulische trap die kon wor-
den neergelaten en toegang verschafte tot de drukcabine. een APU
leverde perslucht voor het starten van de motoren. Hiermee was de
Yak-40 onafhankelijk van de faciliteiten van een luchthaven. Afgetapte
lucht van de compressors van de motoren zorgde voor klimaatcon-
trole in de cabine en hete lucht voor het ontijzen van de vleugelvoor-
rand en de staartvlakken. Het neuswielonderstel was intrekbaar,
maar de hoofdwielen bleven onafgedekt in ingetrokken toestand. on-
gebruikelijk was, dat het onderstel aan elke poot één enkel wiel had.
De tweepersoonscockpit was uitgerust voor nacht en allweather-opera-
In de jaren zestig van de vorige eeuw werd duidelijk dat ook de opvolgers van de in Rusland gebouwde
DC-3 (Lisunov Li-2), de Ilyushin Il-12 en 14, en de An-2P niet meer voldeden aan de eisen van de
moderne tijd. Daarop gaven het Centraal comité van de communistische partij en de Raad van ministers
van de Sovjet-Unie op 30 april 1965 een gezamenlijke richtlijn uit voor de ontwikkeling van een nieuw
passagiersvliegtuig voor het vervoer van 27 tot 32 passagiers over een afstand tot 1.500 km. Het werd
de Yakovlev Yak-40.
Yakovlev YAk-40
HIStoRIe Door: thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
70-71-72-73_yak40.indd 70 20-09-16 13:21