Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2016

Er zijn dingen die ik best graag op deze plek zou willen de-
len, maar waarvan ik het gevoel heb dat ik dat beter niet
kan doen. Van die onderwerpen waar je op zich heel blij
mee bent, maar gewoon niet over praat en al helemaal niet
in het openbaar. Mijn salaris is zo’n onderwerp. Ik ben daar
echt heel erg blij mee en toch, laten we het er maar niet
over hebben. Voor je het weet schop je mensen ongewild
en totaal onnodig tegen de schenen.
Toch wil ik op deze plek een van mijn eigenlijk ondeelbare
gedachtenspinsels met u delen. Het is vast niet verstandig,
maar voor een keer doe ik het toch. Sinds de tweede klas
kleuterschool weet ik zeker dat ik op een vliegveld thuis-
hoor. Dat ik eigenlijk midden op een vliegveld zou moeten
wonen. Het is geen kwestie van willen, er is gewoon geen
andere mogelijkheid. Nu is wonen op een vliegveld in Ne-
derland wat lastig, maar aan de andere kant van de Atlanti-
sche Oceaan liggen de bewoonbare vliegvelden als het wa-
re op mij te wachten. Tot nu toe is het eigenlijk best nog
wel bespreekbaar, maar twintig jaar geleden is daar een
einde aan gekomen. In 1995 kochten mijn vrouw en ik sa-
men met een goede vriend een flink stuk grond met een
huis op een Amerikaans woonvliegveld. Het huis stond pal
aan een grasbaantje. Mijn droom leek uit te komen. Er
kwam zelfs een echt vliegtuig naast te staan, een Cessna
172. Het was alleen ook nog de bedoeling om daar daad-
werkelijk te gaan wonen en dat is zonder werkvergunning
een beetje lastig. Hoe dat dan wel zou moeten, wist ik op
dat moment ook niet, maar aangezien ik nogal optimistisch
van aard ben, had ik er vertrouwen in dat ook die oplossing
zich te zijner tijd zou aandienen.
Om een beetje uit de kosten te komen verhuurden we huis
en vliegtuig aan allerlei gelijkgestemden, maar in de loop
der jaren werd dat door beperkende regelgeving steeds las-
tiger. Wat ook niet meehielp, is dat een van onze vakantie-
vierende vlieggasten met ons lieve Cessnaatje al snel tij-
dens een crosswind take-off crashte. Ook haar opvolgster,
weer een C172, kwam een paar jaar geleden vrij ongeluk-
kig aan haar einde. Dat was precies op het moment dat wij
in goed overleg besloten hadden om het stuk grond te
splitsen en op het lege deel een nieuw huis met een han-
gar te bouwen. Onze goede vriend Cees bleef in het oor-
spronkelijke huis wonen. Mijn vrouw en ik ontwierpen en
bouwden samen met een lokale architect en aannemer
ons ultieme droomhuis plus bijbehorende hangar. Op zulke
momenten wordt het voor de gemiddelde Nederlander
toch een beetje ingewikkeld. Terwijl de Amerikanen om ons
heen steeds enthousiaster werden en ons feliciteerden met
het prachtige huis op het vliegveldje, hadden wij het gevoel
dat je je toch een beetje stil moet houden en vooral niet
meteen uitgebreid moet rondbazuinen waar je allemaal
mee bezig bent. En dat is best lastig als je juist heel erg blij
en trots bent vanwege de droom die je met zijn tweeën
toch maar mooi hebt uit laten komen.
Kort geleden is ook het probleem van de werkvergunning
opgelost. Ruim twintig jaar hebben we ons ieder najaar
trouw ingeschreven voor de Amerikaanse Greencard lottery
en precies op het moment dat ons nieuwe huis klaar was,
kregen we bericht dat we gewonnen hadden. Volgend jaar
gaat het dan eindelijk gebeuren, dan verkassen we naar
Florida. Ik ben al bezig om mijn Amerikaanse FAA ATPL-bre-
vet te halen, zodat ik ook als piloot aan de slag kan in het
ultieme luchtvaartland.
Zo, dat is eruit. Na een uitgebreide en wereldwijde vliegcar-
rière vanuit Nederland, Europa en het Midden-Oosten,
gaan we dan eindelijk wonen in een huisje op een vlieg-
veld. De droom die ooit op een kinderkamer in Amsterdam
ontstond, dreigt een halve eeuw later in Florida werkelijk-
heid te worden. Natuurlijk blijf ik voor Piloot en Vliegtuig
schrijven, misschien zelfs wel over alle verdere ontwikkelin-
gen aan de andere kant van de oceaan.
lining up Door: Jan Cocheret
AAn de Andere kAnt
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
Wonen in
een huisje
op een
vliegveld?
PILOOT EN VLIEGTUIG OKTObER 2016 7
07_columncocheret.indd 7 19-09-16 11:30