Pagina 65 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016 65
In Italië wordt besloten om op basis van de zes wrakken minimaal één
vliegtuig te restaureren tot museumstuk. Deze delicate taak zal worden
uitgevoerd door een samenwerkingsverband tussen diverse Italiaanse
ondernemingen, waaronder Celin avio dat gespecialiseerd is in de res-
tauratie van vliegtuigen uit de tweede Wereldoorlog. Het 1e en 10e re-
parto manutenzione Velivoli del Comando Logistico in novara en Lecce
zorgen voor de reconstructie van de metalen structuren. In Cameri wor-
den ook de motoren gerestaureerd. In Galatina worden de houten struc-
turen van de vleugels gerestaureerd. ook Finmeccanica en Piaggio aero
nemen deel aan het project, dat ‘slechts’ € 200.000 kost, omdat veel
werk wordt verricht door militairen en er dus niet gefactureerd hoeft te
worden.
tegen het einde van oktober 2012 kan een volledig gerestaureerd exem-
plaar worden voorgesteld in Volandia. Later wordt het overgebracht naar het
museo storico dell’ aeronautica militare in Vigna di Valle nabij rome. uiter-
aard is men er uitermate trots op dat men een uniek vliegtuig kan tonen
waarvan nergens anders ter wereld nog exemplaren bestaan. Wat er zal ge-
beuren met de resterende onderdelen van de in afghanistan gevonden
vliegtuigen, moet nog beslist worden. of er voldoende materiaal voorhan-
den is om een tweede museumstuk te bouwen, blijft de vraag.
Voor de aandrijving wordt geopteerd voor de 600 pk sterke Fiat a.30 ra
bis vloeistofgekoelde twaalfcilinder V-motor die ook het Fiat C.r.32 jacht-
vliegtuig aandrijft. De krachtbron wordt gecombineerd met een tweebladige
houten propeller. Later zullen ook versies gebouwd worden met de lucht-
gekoelde Piaggio PXr-radiaalmotor van 700 pk. Het vliegtuig beschikt over
vier brandstoftanks waarvan er twee in de romp zijn geplaatst en twee in de
vleugels.
oorlogsinzet
nicolo Lana voert op 6 november 1933 de eerste vlucht uit met de
ro.37 vanaf het vliegveld napoli-Capodichino. Het vliegtuig wordt net
als veel andere Italiaanse modellen vanaf 1936 ingezet tijdens de
spaanse burgeroorlog, maar ook tijdens de Italiaanse invasie van abessi-
nië (nu ethiopië) in 1935/1936. tijdens de tweede Wereldoorlog wor-
den de tweedekkers, die inmiddels de ruggengraat vormen van de ver-
kenningseenheden van de Italiaanse luchtmacht, niet alleen ingezet
boven de balkan maar ook boven de Italiaanse koloniën in afrika, waar-
onder Italiaans somalië. Ze blijken echter een makkelijke prooi voor de
britse Gloster Gladiators en later de Hawker Hurricanes.
op de exportmarkt doet de ro.37 het relatief goed. tussen 1937 en 1938
worden acht exemplaren geleverd aan het Heimwehr Flieger korps in oos-
tenrijk, gevolgd door zestien exemplaren voor de afghaanse luchtmacht. In
ecuador gaan tien stuks ‘over de toonbank’, terwijl spanje 68 exemplaren af-
neemt. uruguay koopt veertien ro.37’s. uiteraard blijft de Italiaanse lucht-
macht met meer dan 230 exemplaren de voornaamste gebruiker. tegen het
einde van de tweede Wereldoorlog wordt de ro.37 niet langer gebruikt als
observatievliegtuig, maar wel voor het vervoer van officieren en gewonden.
een tweede, deels gerestaureerd exemplaar.
aan het front.
64-65-66_iman37ro.indd 65 20-09-16 16:36