48 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016
Van de oorspronkelijk 1.187 tussen 1961 en 1972 geleverde talons zijn
momenteel nog 546 in gebruik bij de USAF. Daarbij worden de onbewa-
pende t-38 A/C-varianten primair voor vliegtraining gebruikt. De At-38b-
versies worden bij Combat Command ingezet voor het leren bombarde-
ren. De talon kan daarbij bogen op een fenomenale staat van dienst.
Dat blijkt uit de cijfers: meer dan 72.000 USAF-piloten werden en wor-
den tot op de dag van vandaag bij het Air education and training Com-
mand (AetC) via de zogenoemde Joint Specialised Undergraduate Pilot
training (JSUPt) voorbereid op het vliegen in gevechtsvliegtuigen als de
F-15e Strike eagle, F-15C eagle, F-16 Fighting Falcon, b-1b Lancer, A-10
thunderbolt, F-22 raptor of F-35 Lightning II.
De t-38 is ook voor veel europese piloten geen onbekende, bijvoorbeeld
in het kader van het gezamenlijke euro-Nato-trainingsprogramma op
Shephard AFb. Daarnaast werd het toestel door ruimtevaartorganisatie
NASA ingezet voor de training van toekomstige astronauten en het bege-
leiden van spaceshuttles tijdens de laatste vluchtfase voor de landing.
Potent
De t-38 was en is nog steeds een potent vliegtuig dat al in 1959 de eer-
ste vlucht voltooide. De door twee General electric J85-Ge-5 turbojets
aangedreven straaltrainer is in staat te opereren boven FL550 (>16.764
m). Vlak boven zee vliegend kunnen snelheden worden opgetekend
tot Mach 1.08 (1.307 km/h). De toestellen zijn in staat na een startaan-
loop van 695 m binnen een minuut FL300 (9.068 m) te bereiken.
In de achterliggende jaren zijn meerdere opwaarderingsprogramma’s uit-
gevoerd waarbij sinds 2001 een groot aantal vliegtuigen voorzien is van
modernere avionica en boordsystemen. Deze tot t-38C opgewaardeer-
de toestellen hebben dankzij modernere motoren ook een negen pro-
cent kortere startaanloop. Daarnaast loopt er momenteel een program-
ma om de A-varianten tot 2020 in de lucht te kunnen houden. Daarbij
worden onder meer nieuwe motoren en avionica aangebracht en struc-
tuuronderdelen (waaronder delen van de vleugels) vervangen.
t-X-comPetitie
Voor de opvolger van de talon hebben zich in het kader van het t-X-pro-
gramma vijf verschillende gegadigden gemeld. omdat het om een order
oplopend tot mogelijk driehonderd vliegtuigen gaat, zijn de belangen
groot. Want de toestellen zullen aanmerkelijk duurder uitvallen dan de
US$ 756.000 die de USAF in 1961 voor een nieuwe t-38 neertelde.
Daarbij zou Northrop Grumman zo maar eens aanspraak kunnen gaan
De in 1961 geïntroduceerde Northrop Grumman Corporation T-38 Talon vliegt nog steeds bij de Ameri-
kaanse luchtmacht, maar is onderhand toe aan vervanging. Met het oog daarop heeft de U.S. Air Force
(USA) de zogenoemde T-X-competitie uitgeschreven. Daarvoor hebben zich vijf gegadigden met drie
bestaande en twee nieuw ontworpen vliegtuigen aangediend. Begin 2017 is bekend wie de miljarden-
opdracht wordt gegund.
eeN oPVoLGer, vijf kandidaten
ONTwikkeliNGeN Door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
(Foto: USAF)
48-49_t-xcompetitie.indd 48 20-09-16 11:27