PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016 47
Het nieuwe vliegtuig is ontwikkeld door de reparto Sperimentale di Volo
in Pratica di Mare in samenwerking met Alenia waarbij de naam staat
voor Very efficient Smart Power Aircraft (VeSPA). De t-344 is afgeleid
van de Caproni Vizzola C22 Ventura: een kleine tweezitter-jettrainer die
in 1980 werd voorgesteld, maar nooit in serie werd gebouwd.
Straalaandrijving
De t-344 is vervaardigd uit composiet- en koolstofvezels en beschikt
over een intrekbaar landingsgestel. Het vliegtuig wordt aangedreven
door twee kleine en volledig nieuw ontwikkelde Microturbo trS-18-046
straalmotoren met een vermogen van elk 170 kg. Saillant detail: ook de
Ventura, waarvan de t-344 is afgeleid, werd aangedreven door Microtur-
bo-motoren, maar die hadden slechts een vermogen van 150 kg. De pi-
loot en instructeur nemen (side-by-side) plaats in de moderne cabine
met volledige glass-cockpit. Het vliegtuig is niet voorzien van een drukca-
bine zodat de inzittenden een zuurstofmasker zullen moeten dragen.
De nieuwe trainer zou gebruikt kunnen worden om onder meer lucht-
machtkadetten te screenen alvorens ze aan hun training kunnen begin-
nen. Daarnaast zou ook de ab initio-opleiding worden uitgevoerd met de
t-344 VeSPA zodat de leerling-piloten vanaf de eerste dag kennismaken
met een straalvliegtuig. bovendien valt de vliegopleiding met de t-344
straaltrainer niet duurder uit dan die met de zuigermotoraangedreven SF
260. In de toekomst wil de Italiaanse luchtmacht haar opleiding uitvoe-
ren met mogelijk drie vliegtuigtypes: t-344 (screening en ab initio),
t-345 en t-346.
Bijna vliegend
een mock-up van de t-344 werd al getoond tijdens de eUrAC euro-
pean Air Chiefs’ Conference 2015 in Milaan. Inmiddels zijn met het pro-
totype de nodige grondtests afgewerkt en kan nog dit jaar met de eigen-
lijke evaluatievluchten gestart worden. De bouw van de seriemodellen
zal worden uitbesteed bij een nog aan te wijzen vliegtuigconstructeur.
Maar of het ooit tot serieproductie komt, is nog de vraag. Nu reeds stelt
men zich in Italië vragen over de toegevoegde waarde van dit model,
dat eigenlijk al verouderd is nog voor het in productie kan gaan. Per slot
van rekening is de t-344 een ‘oud vliegtuig’ in een nieuw jasje.
De Italiaanse luchtmacht is een goede klant van de eigen binnenlandse luchtvaartindustrie. Zo wordt
voor de screening van kandidaat-piloten en ab initio training momenteel de SF 260 gebruikt. Maar deze
trainer is inmiddels op leeftijd. De noodzaak om te moderniseren ligt dan ook voor de hand. En de
nieuwe trainer die de SF 260 moet vervangen, wordt mogelijk de T-344 VESPA.
MIlITAIr Door: Jozef Mols
t-344 veSPa in het kort
Aantal plaatsen 2
Motor 2 x Microturbo TrS-18-046, elk 170 kg stuwkracht
MTOW 1.300 kg
Max. snelheid 588 km/h
Kruissnelheid 324 km/h
Plafond 7.500 m
Vliegbereik 1.000 km
t-344 veSPa
47_vespa.indd 47 19-09-16 16:58