PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016 45
langrijk dat McDonnell – dat tot dan toe hoofdzakelijk gevechtsvliegtui-
gen bouwde – in 1958 een eigen transportdivisie opricht.
Het resulterende ontwerp mag er zijn. Net als veel transportvliegtuigen
uit die periode krijgt het McDonnell-ontwerp vier straalmotoren die on-
der de vleugel worden opgehangen waardoor het Model 119 wel op
een verkleinde DC-8 lijkt. De motorgondels en de vleugels worden extra
verstevigd om schade te beperken bij een eventuele noodlanding met
ingetrokken landingsgestel. Het interieur van het vliegtuig is voldoende
flexibel om snel aangepast te worden. Zo kan in standaardconfiguratie
plaats geboden worden aan tien personen in ‘executive lay-out’, maar
dankzij de lange cabine kunnen tot 26 personen in ‘high density’-confi-
guratie worden vervoerd.
Civiele belangstelling
op 5 juli 1957 stelt McDonnell een mock-up van het nieuwe vliegtuig
voor. Wanneer op 19 maart 1958 een delegatie van 45 leden van de Air
Force Selection board een bezoek brengt aan McDonnell zijn de leden
van dit team zo enthousiast dat de constructeur meent een ‘winnaar’ in
huis te hebben. op 30 januari 1959 wordt het prototype voorgesteld
aan de pers tijdens een ‘roll-out’-ceremonie in de vliegtuigfabriek in St.
Louis. Daarop volgt op 11 februari van hetzelfde jaar een eerste vlucht
met als bemanning testpiloten George Mills en F. H. ‘buch’ rogers. In
mei wordt het vliegtuig overgevlogen naar de edwards Air Force base
voor testvluchten door militaire piloten. In diezelfde maand vliegt de Mc-
Donnell 119 ongeveer 50 uur. Maar in de herfst van 1959 maakt de
luchtmacht haar besluit bekend om niet de McDonnell 119, maar wel
de Lockheed Jetstar aan te kopen.
McDonnell, dat nooit eerder een civiel project had gelanceerd, poogt
daarna de Model 119 op de civiele markt aan de man te brengen. In
1959 wordt reeds een kaderakkoord ondertekend met Pan Am, dat be-
reid is 170 Model 119-vliegtuigen te leasen voor een periode van vijf
jaar. Maar Pan Am blijkt de enige geïnteresseerde partij te zijn. een nieu-
we productie-eenheid openen voor de bouw van 170 vliegtuigen die
slechts gedurende vijf jaar worden geleased, is geen leefbare oplossing.
OOk geen zakenjet
om nog een deel terug te verdienen van de ruim 11 miljoen dollar die
McDonnell spendeerde aan de ontwikkeling van Model 119, wordt een
verkoopteam ingeschakeld met de bedoeling het vliegtuig als zakenjet te
De eerste vlucht vindt op 11 februari 1951 plaats.
ook geen succes als zakenjet.
44-45-46_mcdonnel119120.indd 45 20-09-16 11:07