PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2016 25
de Linden. Het vervoeren van crews van en naar het transformatorhuis
lijkt nog op het werk dat hij eerder deed in de offshore-industrie, maar
er is meer. “Het opbouwen van dergelijke parken gebeurt middels gigan-
tische schepen en kranen. En soms gaat daar wel eens wat stuk. Ligt
zo’n operatie stil, dan praat je meteen over enorme fi nanciële gevolgen.
Dus we vliegen ook regelmatig ad-hoc gespecialiseerd onderhoudsper-
soneel naar die schepen toe. Een helivlucht kan er dan wel vanaf!”
HOISTEN
Het meest spectaculaire onderdeel is echter nog het ‘hoisten’ van tech-
nisch personeel naar de soms meer dan tweehonderd meter hoge
windmolens. Over de Linden: “We vliegen dan boven of naast het gene-
ratorgedeelte van de windmolen. Het onderhoudspersoneel hoisten we
dan naar hun werkplek.” Er wordt dan onder andere gevlogen op aanwij-
zingen van de hoist operator die zich aan boord van de helikopter be-
vindt: “Tijdens het hoisten komt er geen automatiek aan te pas, daarvoor
is het niet nauwkeurig genoeg. Ik ben trouwens ook helikoptervlieger ge-
worden óm het handvliegen, dus ik vind het wel prima zo!”
VOOROPLEIDING
Over de Linden begon zijn helikopterloopbaan bij Bristow Academy in
Titusville, Florida. Die opleiding is vooral gefocust op werken in de off-
shore-industrie. Gedurende twee jaar werd hij zo klaargestoomd voor
een industrie, die toen nog op volle toeren draaide. Over de Linden kon
al snel na zijn opleiding aan de slag in die sector, bij CHC-helicopters in
Den Helder. Daar had hij tijdens zijn HBO Aviation Studies ook al een
stage gelopen en was er afgestudeerd, dus dat kwam mooi uit. “Die stu-
die, of in ieder geval een studie in het algemeen voor het beginnen van
een vliegopleiding, kan ik iedereen aanraden”, aldus Over de Linden:
“Het hielp mij het vertrouwen van de bank te winnen om een lening op
naam te geven voor mijn vliegopleiding.”
SNEL EEN BAAN
”De olie- en gasindustrie was inmiddels sterk afgenomen, maar gelukkig
kon ik in Duitsland aan de slag in een windenergiesector die de energie
van de toekomst opwekt.” De grote Europese energiemaatschappijen
die de windmolenparken in eigendom hebben, hebben een groeiende
behoefte aan logistieke ondersteuning met helikopters. Over de Linden:
“We vliegen van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. We vliegen nog uit
bij een wolkenplafond van slechts 200 voet, hoewel dat bij zulke hoge
obstakels wel wat uitdaging met zich meebrengt.” Dat Over de Linden
heli-vlieger wilde worden, was vanaf het begin duidelijk. “Ik hou van de
uitdaging, van het handvliegen en het werken in kleinere en hechte
teams. Toch krijg ik nog regelmatig op verjaardagsfeestjes de oprechte
vraag of ik hierna dan eindelijk bij de KLM ga vliegen, haha! Maar dat
zou ik echt niet willen.”
MARTHIJN OVER DE LINDEN
Vliegt AgustaWestland 169 & 139 bij Heli Service
International
Geboren 05-01-1990
Opleiding ATPL-H Bristow Helicopters, Titusville, Florida USA
24-25_onthejob.indd 25 20-09-16 10:12