Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2016

Een solo van meer dan vijftien jaar geleden. Is er een reden
om daar nog aandacht aan te besteden? Jawel! Als herinne-
ring aan ‘ons aller’ Bert Huizenga, die Barend Koelman op 9
mei 2000 al na twaalf vlieguurtjes solo liet gaan.
Vliegen, hoe kwam je d’r zo toe?
“Eigenlijk via Leo van der Goot. Die kende ik privé, onze kin-
deren zaten bij mekaar op school. Ik vloog wel eens met
hem mee. Op een dag zei hij: “Waarom ga je zelf niet vlie-
gen?” Ik stribbelde wat tegen, maar hij hield vol: “Ga nou in
ieder geval wat lesjes nemen. Dan heb ik tenminste een
kundig piloot naast me.” Dat vond ik een goeie, dus ik begon
te lessen, bij Wings, met Bert zelf als instructeur. Maar het
greep me zo dat ik dacht: ‘Ik ga door!’”
Oké! En die dag van de solo? Hoe ging dat?
“Bert en ik hielden allebei ontzettend van zeilen. Het was een
prachtige dag, en ik vroeg hem of we bij wijze van les niet naar
de Waddenzee konden gaan, om bootjes te kijken. Het ant-
woord was kort: ‘Nee, we gaan uitsluitend touch-and-go’s ma-
ken. Dat bleek er uiteindelijk maar één te zijn. Want bij de twee-
de wilde hij al uitstappen. ‘Durf je het aan?’, vroeg hij nog. ‘Als we
nog eentje samen maken wel’, antwoordde ik. Dat werd de deal.
Tja, het was zoals je wel vaker schrijft, een enorme ervaring.
Ik kan me een eerste shudder van de turbulentie herinneren.
Ik keek automatisch naast me, maar daar zat niemand. Oei.
Het tweede wat me opviel, was de enorm snelle stijging. Dat
ging opeens stukken harder, dan met Bert naast me.
Al na de tweede landing begon de toren me te feliciteren.
Maar door het mooie weer was het druk in het circuit, dus
plotseling kwamen de felicitaties van alle kanten binnen via
de radio. Geweldig.”
Twaalf uur is echt spectaculair snel… zeker voor een vijftig-
jarige.
“Ja, weet ook niet waarom. Ik had ook vrij veel flightsim ge-
daan, thuis. Dat helpt echt wel.”
En wat zijn de vliegavonturen sindsdien?
“Niet heel bijzonder. Ik maak voornamelijk mooie tochten, bo-
ven Nederland. En ik wil lekker veel toestellen vliegen. Heb er
inmiddels al heel wat in mijn logboek staan. Tecnam, Cessna,
DA-40, Fuji. Ik heb een vaste vliegvriendin, de vrouw van een
zakenrelatie van me. Ze was al aan het lessen toen ik begon.
En toen we onze papieren hadden, begonnen we samen
vluchten te plannen. De ene keer doet zij een complete vlucht
naar vliegveld X, de andere keer doe ik de complete vlucht
naar vliegveld Y. Zo kun je de kosten ook een beetje splitsen.”
In je brief schreef je nog iets over een hartinfarct?
“Ja, in 2015 was ik opeens aan de beurt. Toen een tijd uit de
running geweest, maar op een gegeven moment heb ik me
toch weer gemeld bij Dorothea Joppe van Aeglia. Ze werkte heel
goed mee. Ze vertelde me precies welke tests ze allemaal wilde
zien. Die heb ik laten doen, en toen heeft ze me weer goedge-
keurd, klasse 2. Prachtig was dat, toen ik weer kon vliegen.”
Nog een bijzondere herinnering aan Bert?
“Opmerkelijk was dat ik tijdens de opleiding geregeld dacht
dat hij in slaap gevallen was. Maar eenmaal op de grond
bleek dat hij de vlucht tot in de kleinste details kon reprodu-
ceren. Hij wist precies waar ik te hoog, te hard of te lang-
zaam gevlogen had. Maar door die schijnbare afwezigheid
bouwde ik erg veel zelfvertrouwen op. Ja, wat een fantasti-
sche instructeur was die man toch!”
Solo Mio Door: Goof Bakker
Bert deed of hij sliep…
…maar kon
de vlucht
tot in de
kleinste
details
reproduceren
Naam Barend Koelman
leeftijd 68 jaar
solo na 12 uur
toestel Katana, Wings over
Holland
Beroep gepensioneerd
retail adviseur
instructeur wijlen Bert
Huizenga
er is geen piloot die zijn of haar eer-
ste solovlucht vergeet. de meesten
kunnen het wel uitschreeuwen als
ze eenmaal solo gaan. om daar een
plek voor te bieden is er gelukkig
elke maand onze rubriek solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo ge-
gaan? Goof Bakker interviewt u dan
graag. Mail: goofbak@planet.nl.
20 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBEr 2016
20_solomio.indd 20 19-09-16 13:37