18 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2016
OnTWikkelingen Door: richard Schuurman
De MAX 10 heeft meer vermogen en een hoger landingsgestel nodig.
We kunnen het doen, maar we willen niet één model ontwikkelen ten
koste van de rest van de MAX-familie. Voor ons is de MAX 8 het hart van
de markt, daarop zijn wij gefocust en daar steken wij onze energie in”.
787 LiGht
Wordt de Middle of the Market-boeing dan een 787 Light, een kleinere
versie van de nooit gebouwde 787-3? ook daarover is Delaney niet en-
thousiast: “een groot vliegtuig kleiner maken is niet de weg die wij willen
gaan. Sommigen (Airbus) doen dat graag, maar volgens mij is dat niet
boeings 767 heeft een vliegbereik van 10.000 km. (Foto: boeing)
boeing leverde 1.049 varianten van de 757 af en 1.061 van de 767. Hier de duizendste 767 die bestemd was voor ANA. (Foto: boeing)
Canada 3000 vloog met veertien 757-200’s. (Foto: collectie postma/Mak)
slim. De vleugels van de 787 zijn te groot, de motoren zijn te groot. De
787 is ontworpen voor een geheel ander marktsegment, dat gaat niet
werken”.
Dat laat onverlet dat boeing wel kijkt wat zij van de 787 kan gebruiken.
een composiet romp ligt voor de hand. Composiet vleugels ook: de
nieuwe fabriek in everett die de vleugels van de 777-8 en -9 gaat ma-
ken, moet op termijn ook voor andere types vleugels bakken. Dat kan
dus heel goed de MoM zijn. Naar de juiste motoren wordt nog gekeken.
Verwacht wordt dat die tussen de 155-200 kN aan stuwkracht moeten
leveren. Juist in deze klasse ligt er niets op de plank dat de nieuwste
16-17-18-19_middelofmarket.indd 18 20-09-16 08:51