Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2014 9
klm
reductie VracHtVloot air France-klm
omdat de vraag naar luchtvrachttransport
langzamer herstelt dan verwacht, heeft Air
France-kLM extra maatregelen overwogen
om de capaciteit verder terug te brengen, bo-
ven op de al bestaande inkrimping van de
Full Freighter-vloot. Na bestudering van ver-
schillende alternatieven is besloten de Full
Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 te-
rug te brengen tot drie toestellen. Hiertoe zul-
len vijf MD-11’s gedurende 2015 en 2016
versneld worden uitgefaseerd. Air France-kLM
zal dan beschikken over een Full Freighter-
vloot van vijf vliegtuigen: twee boeing 777F’s
in Parijs en drie boeing 747-400erF’s in Am-
sterdam. In 2013 bestond de vloot nog uit
veertien toestellen. (Foto: Adjan Altevogt) n
platForm pilotenplanning
bij kLM is een nieuw softwareplatform uitgerold om de personeelsplanning van haar piloten te
optimaliseren. De piloten bij de kLM zijn allemaal voor een specifieke functie opgeleid, waardoor
veranderingen zoals een promotie direct van invloed zijn op de werkschema’s die soms tot wel
drie jaar vooruit zijn gepland. Door de grote hoeveelheid piloten in verschillende functies stonden
de planners van de kLM voor enorme uitdagingen om deze planningen voor een tot drie jaar te
maken. Door het softwareplatform krijgen de kLM-planners nu strategische ondersteuning om op
een efficiënte manier werkschema’s aan te passen. Voordat het platform werd geïmplementeerd,
waren de planners tot een maand bezig om een compleet driejarenplan voor een piloot te ont-
wikkelen. Nu kan dit in één dag. Het platform is gebouwd door Quintiq, wereldwijd marktleider op
het gebied van Supply Chain Planning System of record (SCP&o) platforms. n
proJect HandFligHt nl’
eind augustus is bij Vliegschool Zelf Vliegen op
Lelystad-Airport een plan gepresenteerd voor
een opvallend initiatief in de luchtvaart. Door
dit plan moeten mensen met lichamelijke be-
perkingen aan hun benen binnenkort een
vliegbrevet kunnen behalen. Het initiatief is ge-
nomen door de Stichting Zweefvliegen Mal-
dens Vlak en de Nijmeegse Aero Club onder
de naam ‘Project Handflight NL’. tijdens de
presentatie werd de fondsenwerving voor een
speciaal aangepast Schleicher ASk-21-zweef-
vliegtuig gelanceerd. Daarnaast werd de am-
bassadeur van het project Handflight voorge-
steld: robin Ammerlaan. Ammerlaan is meer-
voudig gouden medaillewinnaar als rolstoel-
tennisser bij de Paralympische Spelen van
2000, 2004, 2008 en 2012. Zodra er vol-
doende fondsen zijn, zal er een Schleicher-
zweefvliegtuig worden gebouwd en vervolgens
worden geëxploiteerd en gevlogen vanaf het
zweefvliegveld Malden bij Nijmegen. ten be-
hoeve van het project wordt gezocht naar
steun en financiële bijdragen van bedrijven en
particulieren. Meer info hierover is te vinden
op www.handflight.nl of te krijgen bij fondsen-
werver Aukje engel van de Flight Deck busi-
ness Club (e-mail: aukje@flightdeckbusiness-
club.nl). n
lezersonderzoek
Door een fout is er in het lezersonder-
zoek van Piloot en Vliegtuig, dat meege-
stuurd is met de editie van september,
geen retouradres vermeld. Het retour-
adres is: Piloot en Vliegtuig t.a.v. Marke-
ting, Antwoordnummer 470 8900 VC
Leeuwarden. Het onderzoek kan overi-
gens ook via www.pilootenvliegtuig.nl
digitaal worden ingevuld. einddatum:
31 oktober 2014. n
internationaal
airbus Helicopters
Airbus Helicopters en de roemeense overheid
hebben een principeovereenkomst getekend
voor de licentiebouw van de Super Puma Mk1
in dat land. De helikopterfabrikant liet sinds de
jaren zeventig van de vorige eeuw meer dan
300 Puma’s en Alouettes als IAr330 en
IAr316 in licentie bouwen in onder meer
brasov. Momenteel worden in roemenië Pu-
ma’s en Super Puma’s onderhouden waaron-
der britse helikopters die in het kader van het
Puma Life extension Programme (LeP) wor-
den opgewaardeerd van Mk1 naar Mk2. n
aHrlac
De in Zuid-Afrika ontwikkelde AHrLAC is op
13 augustus 2014 voor het eerst vliegend ge-
toond boven Wonderboom Airport in Pretoria.
Het toestel werd in juli van dit jaar voor het
eerst aan het publiek voorgesteld. er was op
die dag al vijf uur met het eerste prototype ge-
vlogen. Het toestel met dubbele staart biedt
plaats aan twee personen, heeft een lengte
van 10,5 meter terwijl de spanwijdte en hoog-
te respectievelijk 12 en 4 m bedragen. Dankzij
een 950 pk sterke Pratt & Whitney Pt6A-66b
turboprop zijn op FL310 (9.449 m) kruissnel-
heden mogelijk tot 272 kts (504 km/h) bij
een vliegbereik van 1.150-2.000 nm (2.130-
3.700 km). Het luchtvaartuig heeft een maxi-
maal startgewicht van 3.800 kg, biedt plaats
aan twee personen en kan bijna acht uur non-
stop patrouilleren. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 9 15-09-14 16:26